zaterdag 4 januari 2020

"The Good Doctor is een top serie"

The Good Doctor heeft heel erg veel leuke aspecten, een van die aspecten is natuurlijk dat hij net zoals ik autisme heeft. Natuurlijk is dat nog maar een van de zovele redenen, na het lezen van deze tekst zal het wel duidelijk worden wat de redenen zijn waarom ik dit zo'n goede serie vindt. Je zult ook beter weten wat deze serie inhoud.


Waar gaat de serie The Good Doctor over?

Afbeeldingsresultaat voor the good doctor toen hij klein was
HLN.be
The Good Doctor gaat over een jongen met autisme, die jongen kreeg toen hij klein was een serieuze ruzie met zijn ouders. Daarom besloot The Good Doctor of te wel Shaun Murphy om samen met zijn jongere broertje Steve weg te lopen van huis. Ze kwamen al snel een bus tegen, ze besloten toen om in de bus te wonen. Shaun's broertje Steve gaf hem een klein plastic scalpeltje en zei: 'alles komt goed, jij wordt de beste dokter die er ooit zal bestaan'. Helaas viel Steve wat later van de bus af, hij was opslag dood. Shaun besloot toen om speciaal voor zijn overleden broertje dokter te worden. Helaas liep niet alles van een strooien dakje, het lukte hem niet zo goed als kind om alleen te wonen. Gelukkig kwam hij bij Dokter Aaron Glassman (Glassy) terecht, hij ving Shaun heel goed op. Hij bleef heel goed voor Shaun zorgen tot hij als Chirurg mocht beginnen in het fictieve St. Bonavonture Hospital in San Jose.

Gerelateerde afbeelding
Pinterest.com
The Good Doctor nam op een dag eens de trein. Hij zag toen dat er iemand iets aan zijn hard kreeg, daarom besloot hij om hem te helpen. Hij probeerde hem te reanimeren dat lukte helaas niet, toen besloot hij om een soort systeem te maken met allemaal producten uit een gewone supermarkt. Hij liep de supermarkt binnen en kiep een paar flessen drank, een paar plastieken buizen en een keukenmes. Vervolgens ging hij met dat materiaal te werk, het lukte hem zeer goed om een systeem te maken waardoor hij nog even bleef leven. Even later kwamen de hulpdiensten eraan, ze namen de patiënt samen met The Good Docter mee naar het ziekenhuis. The Good Doctor wou alles weten wat er gebeurde en gaf ook zijn eigen inbreng, helaas vonden de dokters hem vervelend, daarom werd hij uit het ziekenhuis gezet. Shaun probeerde telkens terug in het ziekenhuis te geraken, het was alleen elke keer zonder succes tot bleek dat Shaun de oplossing gaf. De patiënt was gered en dat door het systeem dat Shaun maakte en door zijn goed advies, de dokters waren hem heel dankbaar en dokter Glassman die toen directeur van het ziekenhuis was ook. Ze lieten Shaun daarom dan maar toch binnen. Shaun mocht niet alleen binnen maar hij kreeg ook enorm veel complimenten van iedereen. Dokter Glassman overtuigde zelf met de nodige moeite iedereen zodat Shaun in het ziekenhuis mocht blijven werken, aan het begin mocht hij enkel kleine taakjes doen maar na een tijdje mocht hij ook operaties doen.


Afbeeldingsresultaat voor the good doctor toen hij klein was
Uitzending Gemist?
Shaun was een dokter die enorm veel goede ideeën had, met een goed resultaat als gevolg. Alleen is Shaun iets minder goed in zijn communicatie, al goed dat dat uiteindelijk niet echt een probleem vormt. Hij is heel eerlijk, eerlijk gezegd zelfs te eerlijk. Dat is in sommige gevallen niet zo goed, maar soms weten patiënten zo'n eerlijke dokter wel te aanvaarden. Helaas heeft Shaun al wel wat problemen door zijn communicatie gehad, zoals toen hij uitvloog of toen ze hem een andere functie hadden gegeven. Ook in zijn privéleven is zijn communicatie niet zo erg goed, gelukkig lossen de problemen zich daar ook wel in op.

Toen Shaun was gestart als chirurg had hij alleen maar een leeg appartement, later kwamen er nog wat spullen bij zoals een bed. Nog wat later een zetel, natuurlijk hoort er bij een zetel ook nog een tv, Shaun's collega's zorgde voor een heel erg mooie en grote televisie. Het huis geraakte langzaam gevuld, ook kreeg Shaun er nog wat later een vriendin bij. Zo was dus te zien in de serie hoe iemand met autisme van niets naar een volwaardig huis streeft met alles erop en der aan.

Wat is mijn mening over The Good Doctor?

The Good Docter is een geweldige serie waar ik mij zelf wel een beetje in herken, uiteraard is dat om dat het gaat over iemand die autisme heeft. De serie is heel goed gemaakt, ik herken mij zelf er ergens wel in. Alleen overdrijven ze een beetje, ik geef toe: ik doe soms ook wel de zelfde dingen die Shaun doet (ben geen chirurg). Zo is mijn communicatie ook niet perfect, maar in The Good Docter wordt 'slechte communicatie' wel heel extreem voorgesteld. Dat is eigenlijk mijn enigste kritiek, voor de rest vind ik de serie echt geweldig. Mijn kleine puntje van kritiek zorgt er dan weer wel voor dat er zich sommige hilarische situaties voordoen, dat kan ik eigenlijk alleen maar toejuichen. Ook heeft The Good Docter zo van die rare gewoontes, dat heb ik zelf ook. Ik doe ook vaak bijvoorbeeld de zelfde activiteiten steeds op het zelfde moment van de dag. Zo kon je aan het begin van de serie zien: hoe Shaun altijd op het zelfde paatje wandelde, er was dus een kale strook op het paadje. Je zag dus heel goed waar hij elke dag wandelde. Ik kijk The Good Docter elke vrijdag avond, elke keer als ik kijk ga ik steeds strijk. Ik kan dus wel zeggen dat ik The Good Docter een geweldige serie vind.

Afbeeldingsresultaat voor the good doctor toen hij klein was

Heb je deze serie al gezien? Zo neen, dan zou ik deze top serie over een jongen die autisme heeft en een carrière als chirurg begint echt maar eens kijken. Bedankt voor het lezen, ik hoop dat je iets hebt bijgeleerd of genoten hebt.  

2 opmerkingen:

  1. Leuke review! The Good doctor is samen met Game of Thrones en The Originals mijn favoriete serie! Vooral de acteur die Shaun speelt, Freddie Highmore, vind ik echt geweldig goed spelen. Wat tof om een review van iemand met autisme te lezen. Jij kunt natuurlijk het beste beoordelen of de serie een realistisch beeld geeft op dat gebied. Mooi dat jij er ook zo van kan genieten! Ik ben echt benieuwd naar het nieuwe seizoen. Wel ontzettend jammer dat docter Melendez niet meer meedoet.... :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg bedankt. Ik vind het heel leuk dat je de zelfde smaak hebt van series.

      Verwijderen