zondag 29 december 2019

"De leukste periode van het jaar"

Zoals iedereen wel weet wordt er vaak gezegd dat de kerstperiode de leukste periode van het jaar is. Daar ben ik het helemaal mee eens. Waarom dat zul je hier lezen.

Wat is kerst?

Zoals je wel weet wordt er met kerstmis de geboorte van Jezus gevierd. Dat doen we op verschillende manieren, bijvoorbeeld: naar de mis gaan voor de mensen die echt katholiek zijn. Een ander voorbeeld is dan weer gezellig een feestje bouwen onder vrienden of met de familie. De bedoeling van een kerstfeest is om gezellig bij de mensen te zijn van wie je houdt, dit doe je met de intentie om even stil te staan bij alles wat je wel niet hebt. Bij een feestje horen er natuurlijk ook hapjes en drank, dat is meestal ook bij een kerstfeest aanwezig. Wat zeker op een kerstfeest niet mag ontbreken zijn: pakjes en een kerstboom. Ook gaan mensen op restaurant of wordt er thuis heerlijk gekookt. Het is niet perse als deze zaken aanwezig zijn: dat het ook een leuk feestje is. 'Neen, de sfeer moet je natuurlijk zelf maken'. Kerstmis is niet alleen de geboorte van Jezus maar ook het feest van het licht. Daarom worden de straten dan ook heel goed versiert en wordt er meestal in het centrum van een dorp of stad een kerststal gezet. Dat zorgt wel voor een heel leuke winterse warme sfeer, ook ik vindt die sfeer wel leuk. Ook winkels profiteren van de kerstsfeer, zij slagen de prijzen van hun producten op om dan met kerstmis zelf hogere kortingen te kunnen geven. Soms doe je er echt profijt bij, maar soms ook niet.

Afbeeldingsresultaat voor kerst
Bol.com
Hoe vier ik kerst?

Zelf vier ik kerst elk jaar op een andere manier, het ene jaar ga ik op restaurant het andere jaar wordt er heerlijk gekookt of er wordt zelfs een winterbarbecue gehouden. Dit jaar heb ik kerst op twee verschillende manieren gevierd. 

kerstavond

Op kerstavond heb ik kerst gevierd met mijn grootouders langs mijn mama haar kant. Ik en mijn broer hadden beiden een heel erg lange nieuwjaarsbrief geschreven, ik moest schrijven voor mijn grootmoeder, mijn broer moest schrijven voor mijn grootvader. In onze brieven stonden vooral wensen voor het nieuwe jaar, maar ook bedankten we onze grootouders voor alles wat ze het afgelopen jaar hadden gedaan. Onze grootouders zijn altijd heel blij met hun nieuwjaarsbrieven, daarom krijgen wij op dat moment al een cadeautje. Op het moment dat we onze cadeautjes geven geven wij onze grootouders ook al ons cadeautje met ook nog een kus op de wang. Na de brieven geven we elkaar cadeautjes, dat doen we met muziek. Bij wie de muziek stopt, krijgt het cadeautje. Het duurt elk jaar ook wel even voor alle cadeautjes verdeeld zijn. Vroeger gebruikte we muziek van de radio, nu gebruiken we een afspeellijst die mijn broer maakte. Het genre dat we nu tijdens kerst luisteren is dan natuurlijk ook een beetje anders dan vroeger. Natuurlijk hadden onze grootouders al een heel groot aantal hapjes klaarstaan, zowel chips als warme hapjes. Dat weergeeft natuurlijk ook nog eens een heel erg leuke sfeer. Na de pakjes praten we altijd nog een tijdje tot de kroketten en het konijn bijna klaar zijn. Als het konijn bijna klaar is: dan beginnen we al vast aan de heerlijke paprika soep. Daarna beginnen we aan de pruimen met konijn en kroketjes. Op dat moment moeten we altijd wel uitkijken dat we nog een gaatje in onze buik over hebben, er moet dan ook nog wel een heel uitgebreid dessert in. Maar niet alleen dat, ook nog wat overige hapjes. Maar voor we aan het dessert begonnen speelden we nog eerst een paar spelletjes, zo kon het eten al een beetje zakken. Na de spelletjes pakte ik een stukje taart en een klein stukje kerststronk, daar hield ik het dan ook bij. Mijn buik zat nu eenmaal al vol. Na het dessert hebben we ook nog een traditie, genaamd: Home Alone kijken. Na Home Alone hebben we nog even gepraat, daarna besloten we om naar huis te gaan.

Afbeeldingsresultaat voor kerstfeest familie
Cosmopolitan

Kerstdag

Elk jaar vieren we kerst bij de ouders van mijn vader of onze grootouders, ook mijn tantes en nichten zijn op dat feest. Dit jaar kozen mijn grootouders er voor om op restaurant te gaan, dat deden we dan ook. We fietste met het gezin naar het restaurant waar onze grootouders ons hadden uitgenodigd. Onze grootouders hadden twee tafels geboekt een voor de kinderen van onze grootouders, maar ook eentje voor de kleinkinderen en partners. De tafels lagen dicht bij elkaar, op die manier konden we ook met de rest praten. We zaten nog maar net in het restaurant of er kwam al een ober om te vragen wat we wouden drinken en eten. Ik bestelde een cola, een tomaten roomsoep en een varkenshaasje. Er was ook een voorgerecht, alleen kon je als voorgerecht alleen maar kiezen voor vis. Ik besloot dan maar om het voorgerecht over te slaan, want ik ben nu eenmaal niet zo dol op vis. Even later kwam mijn cola der al aan. Het duurde ook niet lang of we hadden een onderwerp, toen we een onderwerp hadden: konden we wel even praten. Een tijdje later kwam het voorgerecht er aan, maar dat had ik niet besteld. Daarom besloot ik om al een stukje spelt brood van de mand die op tafel stond weg te pakken. Dat lustte even mijn honger tot de soep er aan kwam. Toen na een tijdje de soep er aan kwam, zei ik al: 'dat gaat smaken'. Ik begon al snel aan mijn portie soep, al snel pakte ik weer een stukje brood uit de mand. Ook dat stukje brood smaakte mij net zoals het vorige stukje brood. Toen die portie soep op was, ging ik voor nog een portie soep. Ook die portie soep was al snel op. Toen de soep op was kwamen ze de borden terug halen, ze vroegen toen ook in een keer of we nog iets wouden drinken. Dat wouden we wel want we zaten toch al wel een tijdje op restaurant, ik bestelde toen nog een cola. De rest besloot toen ook om een cola te pakken, daarom stelde de ober voor om ons een fles te brengen. Dat was een goed idéé want zo was het toch iets leuker praten. Toen de grote fles cola bijna leeg was kwamen ze er aan met het hoofdgerecht. Ik kreeg een groot bord geserveerd met daarop enkele spruiten, een witloof, wortelen en een varkenshaasje. Daarna kwam de ober af met wat kroketjes. Het varkenshaasje en de groenten waren voor mij persoonlijk wel wat droog, al goed dat er nog een paar kroketjes waren. Zo kregen we het droge eten toch nog binnen. Ook hadden we alle cola moeten benutten om het eten binnen te krijgen. Ik was erg blij toen het op was, alleen waren de kroketten wel heel erg lekker. De ober haalde alle borden op en vroeg nog eens: 'wilt u iets drinken?' We besloten om nog iets te drinken en om een dessert te pakken, ik pakte een ijsje. Na nog een tijdje wachten kreeg ik een bol vanille ijs met choco en praline, dat vond ik wel lekker. Ik at het dessert dan ook wel redelijk snel op. Na het dessert werd het tijd om af te rekenen en om te vertrekken. Ziezo we hadden uren op restaurant gezeten, maar nu komt pas het leuke deel van het feestje. We fietste naar onze grootouders thuis en begonnen daar al direct met een zelfgemaakte bingo. Iedereen won wel eens een keer, de ene haalde een rij de ander twee rijen of een volle kaart. Ook voor de gene die het slechts bezig was hadden we een prijs voorzien, beter gezegd: 'de kak prijs'. We speelde drie potjes, zo had iedereen wel eens een keer gewonnen. De prijzen waren ingepakt als een klein cadeautje, zo hadden we een paar flesjes wijn ingepakt, maar ook wc rollen als 'kak prijs' of chocolade. Na de Bingo leesde we onze nieuwjaarsbrieven voor, dat vonden mijn grootouders wel leuk. Mijn oma die normaal niet weent moest wenen. Ze waren dan ook zo blij met hun lange nieuwjaarsbrief, daarom gaven ze ons een cadeau en wij hun een hand of een kus op de wang. Toen de kinderen hun cadeau hadden gekregen kregen onze ouders hun cadeau. We kregen allemaal heel leuke cadeaus. Na de cadeaus kregen we heel lekkere hapjes, voorbeelden hiervan waren bitterballen, toastjes, chips en worstenbroodjes. Iedereen at zijn buik helemaal rond, dat duurde dan ook niet lang of bijna alle hapjes waren op. We hadden ons zelf al zo vol gegeten met de hapjes dat we de pistolets oversloegen maar we gingen toch nog wel wat taart eten. Ik at een gootstuk kerststronk en een klein stukje koekjestaart, ik vond het eten van bij mijn grootouders verrukkelijk. Na het dessert stopte ik met eten want ik had echt al zo veel op, maar daarna heb ik toch nog wel even gepraat tot het twaalf uur was. Na twaalf uur besloot mijn mama om naar huis te gaan, ik en mijn broer besloten om mee te gaan. Het feest was heel erg leuk maar we wouden toch al wel naar huis om familie op tv te kijken.

Afbeeldingsresultaat voor nieuwjaarswensen voorbrengen
Tadaaz
Ik hou ongelofelijk van kerst, maar ik ben niet gelovig. Voor mij is de leut van kerst dan ook maar gewoon het leuke samen zijn met de familie of met vrienden. Bedankt voor het lezen en een zalig kerstfeest!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten