zondag 8 december 2019

Autisme voor de sfeer (titelsong)

Ik ben nu al een paar maanden bezig met deze blog. Daarom vond ik dat het tijd werd om een titelsong te schrijven, dat deed ik dan ook met dit kersverse liedje 'autisme voor de sfeer'. In dit artikel zal ik schrijven waarom ik specifiek deze titelsong heb gemaakt.


Hoe kwam ik op het idéé om een titelsong te schrijven?

Als schrijver van deze vrij nieuwe blog vond ik het tijd om een soort van intro te maken. Ik heb er ook al wel een tijdje over nagedacht, ik stelde mij dan ook de vraag: hoe zou ik een intro maken? Vervolgens stelde ik mij dan weer nog een andere vraag. Die andere vraag was: hoe een goede intro maken en toch anoniem te blijven? Na even nadenken kwam ik op het idéé: waarom geen titelsong maken. Ik dacht steeds harder na over hoe ik dat praktische zou aanpakken. Enkele dagen later hoorde ik per toeval het nummer 'atje voor de sfeer'. Toen ging er bij mij een helder lampje branden, waarom niet gewoon een parody op 'atje voor de sfeer'. Het idéé om een parody te maken op 'atje voor de sfeer' was er. Nu moest ik alleen nog een antwoord zien te krijgen op de andere vraag die ik mij zelf stelde: Hoe kan ik een leuke clip maken zonder mij zelf bekend te maken? Ook daar dacht ik goed over na. Mijn eerste idéé was om gewoon een foto te gebruiken en daar het nummer dan op te plakken. Ik besefte maar al te goed dat dat wel wat weinig moeite zou zijn. Daarom besloot ik al direct om toch een paar leuke foto's te nemen voor mijn clip of te wel een filmpje maken voor de clip. Al snel kwam er me weer een gloed nieuw idéé te binnen. Dat idéé was om een verhaal te schrijven aan de hand van enkele Lego mannetjes die dansten en autistische deden. 

Afbeeldingsresultaat voor liedje
De smurfen - Ik zing een liedje - YouTube

Tijd voor actie

Nu moest de clip natuurlijk nog gemaakt worden, dat deed ik dan ook. Ik begon al snel op het zolder te zoeken naar lego mannetjes die ik zou kunnen gebruiken. Na even zoeken vond ik er wel een paar leuke van uit mijn kindertijd. Na het zoeken zocht ik enkele leuke poses om de lego mannetjes te laten doen. Daarna trok ik enkele foto's die zo een verhaal reflecteren. Zo gebruikte ik bijvoorbeeld een alien die auti-man moest voorstellen. Na een uurtje foto's nemen had ik er al wel wat leuke. Maar natuurlijk wou ik alleen de beste kwaliteit, daarom maakte ik ze nog even wat helderder en deed ik nog enkele kleine aanpassingen. Toen de foto's waren genomen was het tijd voor de volgende stap, het liedje maken. Ik verzon instant een tekst die zo goed mogelijk bij het nummer paste. Natuurlijk moest die tekst voldoen aan de eisen van mijn blog. Daarom heb ik mijn best gedaan om het zo autistische mogelijk te maken. Ik gebruikte dan ook wel heel wat keer het woord: autisme. Vervolgens nog heel even de audio bewerken, om daarna de clip te maken. De clip heb ik gemaakt in foto's een standaard programma op de computer. Ik voegde aan de clip de foto's toe met een gepaste autistische ondertiteling. Na heel wat uren werken aan de clip was het nummer eindelijk klaar. Ik besloot dan ook al direct om het nummer op YouTube te zetten, onder de naam 'autisme voor de sfeer'.

Het verhaal

Het verhaal achter de clip gaat over iemand die anders is als de rest. Dat houdt hem echter dan ook niet tegen om mensen te helpen en vrienden te maken. Hij helpt in de clip iemand om weer op te staan van de grond. Wat ik daar duidelijk mee wil maken is: 'je moet geen grote helden daden te verrichten om een held te zijn, help bijvoorbeeld iemand die gevallen is'. Dat zijn dan ook de superhelden daden die ik persoonlijk zelf als anonieme auti-man probeer te verrichten. Dat weten de andere personen (lego mannetjes) wel te appreciëren. Ze zien hem dan ook niet meer als iemand die anders is, maar ze zien hem wel als iemand die alles doet voor anderen. Voor hun is hij een held, dat laten ze ook zien door vrolijk met hem mee te doen en sfeer te creëren. Daarom dan ook de naam 'autisme voor de sfeer'. Kort gezegd probeer van je autisme een superkracht te maken.




Wie je ook bent, ik hoop dat je het een interessant nummer vond. Ik vond het zelf ook leuk om het nummer te schrijven. Bij genoeg interesse maak ik misschien nog een liedje met een boodschap. Als je zelf leuke autistische idéétjes hebt mag je die altijd zeggen tegen mij.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten