woensdag 21 april 2021

"Investeren in goud!?"

De laatste tijd zocht ik naar een manier om geld te beleggen, want het spaarboekje brengt helaas niet op. Daarom na veel afwegingen besloten om te investeren in goud. Het leek me een goede beslissing, maar is het ook zo? 

Vooronderzoek - bestelling - afhalen - afronden

Maanden geleden had ik gehoord op het nieuws dat het slim was om in goud te investeren. Maar helaas is de media (bijna) altijd te laat met zulke aankondigingen. Dat was ook al meteen iets wat ik in m'n hoofd stak. Daardoor had ik nog niet direct de gedrevenheid om er in te investeren.


Scientias


Nog iets later zei mijn goede vriend (gekend van de gevaarlijke wandelingen) dat hij in zilver had geïnvesteerd. Hij sprak met veel overtuiging over het feit dat het zou opbrengen, dus hij kreeg me vrij goed mee in zijn verhaal. Al snel kreeg ik de motivatie om er over te zoeken op het web. Maar ontdekte al snel dat zulke zilverlingen en munten veel hoger werden verkocht, dan de werkelijke waarde. Wat eigenlijk best logisch is. Want bedrijven die zich bezighouden met de verkoop van edelenmetalen - moeten er ook hun brood mee kunnen winnen. Dus dat zorgde voor heel wat twijfels. Na heel wat twijfelen besloot ik om nog wat met die ene vriend te praten. Hij bleef nog altijd even gemotiveerd. Nog wat later gingen we naar het goudwisselkantoor om te informeren en om misschien zilver te kopen. Daar kregen we heel goed advies over het kopen van zilver, maar helaas verkochten ze alleen op bestelling. Na ons bezoek liet ik de informatie even goed naar binnen zinken - en al snel kwamen er toch andere ideeën naar boven. Want ik zat nog altijd met dezelfde zorgen in mijn hoofd. Ik dacht nog altijd dat het moeilijk zou zijn om er winst uit te kunnen genereren. 


Zilvergoudwinkel.nl


Wat later nam ik de goudkoers maar eens onder de loep, want die bedragen waren ook veel hoger. Hoe hoger de prijs, hoe makkelijker de administratie- en verzendkosten te dekken; dacht ik toen. Dus ik besloot om mijn aandacht daar enkele weken op te leggen. Want voor mij leek het een goede keuze, dus ik nam uren en uren de tijd om de koers te onderzoeken - en bekeek online artikels over goud - en zocht nog op zoveel andere manieren naar informatie. Na weken onderzoek doen zag ik dat de prijs enkele euro's was gedaald, dus ik besloot toch maar om een stukje goud van 24 karaat - 99,99% te kopen. Het leek me een goed idee om een munt te kopen. Dus ik zocht naar een goede munt - en zag al snel 'de gouden maple van 1/10 troy (3,11 g)' staan. Na even kijken werd ik verliefd op de mooie uitstraling van de munt - en voegde hem aan m'n winkelmandje toe. Maar voor ik ging afrekenen, keek ik nog even naar andere munten. Ook al had dat geen zin meer, want zat al in mijn tunnelvisie. Het moest - en het zou die munt zijn. Daarom ging ik na een tijdje toch maar afrekenen. Na het afreken moest ik nog even mijn bestelling bevestigen per telefoon. Dat deed ik ook. Plots kreeg ik een Nederlander aan te telefoon. Want ik was nu eenmaal aan het telefoneren met het hoofdkantoor dat zich in Nederland bevond. De meneer die ik aan de lijn had: was vreemd genoeg erg vriendelijk, maar liet er geen doekjes om winden. Hij deed snel zijn behoefte onderzoek - en ik maakte hem snel duidelijk waar ik voor belde. Ik vertelde hem duidelijk wie ik was - en voor wat ik belde: 'de gouden maple van 1/10 troy'. Hij vertelde me direct: "Ik stuur hem nu op - en hij zal over een paar dagen arriveren... . Je kan hem dus ook tegen het einde van de week afhalen". Ik gaf heel snel bevestiging en bedankte hem. Na het gesprek, maakte ik even een afspraak met de dealer van het kantoor waar ik wilde afhalen. Ook hij hielp me goed verder - en speelde direct op de bal. Ik had immers direct mijn afspraak te pakken.


De goudkoers


Na dagen te moeten wachten, kon ik eindelijk mijn mooie muntje gaan halen. Ik vertrok al ver voor mijn afspraak om zeker op tijd te zijn. Want ik ging nu eenmaal snel even met de fiets. Na een halfuurtje fietsen kwam ik al aan. Wel iets te vroeg, daarom besloot ik om even naar een park te gaan. Toen ik bij het park was, nam ik meteen de nodige spullen bij me voor de aankoop. Op die manier moest ik niet meer gaan zoeken naar wat ik moest laten zien. Toen ik alles bij de hand had - ging ik recht naar het kantoor - parkeerde mijn fiets ergens aan een winkel in de straat - stapte op het kantoor af - stopte even en keek het kantoor aan - nadien drukte ik toch op de bel van het kantoor - snel werd de deur open gedaan - ik ging binnen - ontsmette mijn handen - en begroete de dealer. De dealer maakte me snel wegwijs naar zijn kantoor. Hij zij beleefd: "ga zitten". Het klonk vreemd genoeg beleefd en dwingend tegelijkertijd. Het was bizar. Al snel wierp de verkoper een orderbevestiging op tafel - en haalde een grote witte enveloppe naar boven. Hij haalde er mijn munt uit. Met grote ogen keek ik naar de munt, de munt zag er prachtig uit. De verkoper merkte m'n grote ogen op - en zei: "Heb je ooit al eens echt goud gezien?". Daar zei ik snel "nee" op. De verkoper lachte, maar kon het alleen van zijn ogen afleiden. Snel pakte ik de munt al vast, want het was toch zo prachtig. Ik bekeek hem goed. De munt was kei hard aan het blinken. Maar al snel onderbrak de verkoper me - en vroeg hoe ik wilde betalen. Ik vertelde snel dat ik cash wilde betalen - en reikte hem snel even 200 euro toe. Hij had nog niet meteen wisselgeld, dus hij moest daarna even gaan zoeken naar het wisselgeld. In die tijd nam ik de orderbevestiging door - en tekende in twee exemplaren. Na het betalen, geraakte ik goed aan de babbel met de verkoper. Ik stelde heel wat vragen over goud - en hij beantwoorde ze. Soms stelde ik ook vragen waar ik het antwoord al op wist, maar dat was een soort test. Al snel wist ik dat hij geslaagd was voor zijn test. Dus ik kon het niveau van het gesprek opdrijven. De vragen waren al ver gevorderd - en er werd al langs twee kanten ook een beetje gelachen en gezwansd. Na een tijdje vroeg hij me nog of ik vragen had. Ik vertelde hem dat alles duidelijk was en bedankte hem zelf. Daarna ging ik terug huiswaarts.  


Slim Beleggen


Toen ik thuis aankwam: begon ik een portfolio te maken over goud. Ik maakte een mooie illustratie voor op de cover - en vulde even alle informatie over de munt aan het portfolio toe. Daarnaast noteerde ik ook wat de verkoper zei. Door het portfolio kan ik goed inschatten wat ik moet doen met het goud, want het blijft tenslotte een investering. Ook had ik al een hele strategie uitgeschreven. In die strategie schreef ik allemaal afspraken neer met mezelf. Zo kan ik me er goed van weerhouden om domme dingen te doen. 


Ondernemen & Internet


Wat vindt ik van mijn aankoop?

Zelf ben ik heel trots op de aankoop die ik heb gedaan. Ik kijk met fonkelende ogen naar mijn mooie stukje puur goud. Het is prachtig om te zien. Maar het blijft een investering, dus als de tijd rijp is. Dan verkoop ik. Maar ik ben mezelf er wel van bewust, dat ik het muntje pas waarschijnlijk na 10 jaar ga verkopen. Want zo wil ik er toch wel een centje aan verdienen, ook al gaan er geen wonderen gebeuren. Maar voor mij is het hele avontuur er rond ook al de moeite waard. Of ik nog munten ga kopen, dat weet ik nog niet. Het kan zijn van wel, maar kan evengoed van niet. Het zal er vooral vanaf hangen of de aankoopprijs hard genoeg zakt, zodat het overeen komt met mijn strategie.


Zilvergoudwinkel


Bedankt voor het lezen! 

4 opmerkingen:

  1. Ik wist helemaal niet dat de goudprijs weer iets gedaald was, ik denk dat je er slim aan hebt gedaan om nu te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, denk het ook. Maar had eigenlijk een dik jaar geleden moeten kopen, dan had de investering nog beter geweest. :)

      Verwijderen
  2. Wat een interessant artikel. Ik weet eigenlijk helemaal niet zo veel van goud. Echt tof dat je nu in het bezit bent van zo'n stuk goud en ik hoop echt dat over een aantal jaar blijkt dat het een goede investering is geweest! Ook super goed dat je jezelf er van te voren zo in hebt verdiept voordat je de aankoop ging doen. Je laten informeren is altijd goed voordat je een besluit neemt!

    BeantwoordenVerwijderen