woensdag 15 december 2021

Hoe moet ik met falen omgaan?

Tot nu toe heb ik van alles een succesverhaal kunnen maken. Ook van tegenslagen. 'Wat zou ik moeten doen als het eens niet lukt om iets te bereiken?'


Ziekte overwonnen

Heel wat jaren geleden, leed ik aan een ziekte, waardoor al mijn gewrichten begonnen te ontsteken. Ontstekingen kwamen er maar bij, en bij. Er gingen zelden ontstekingen weg. Op een gegeven moment werd bewegen zelfs onmogelijk. Het begon met niet kunnen stappen en het eindigden met mijn vingers niet meer kunnen bewegen. Ook het spreken werd langzamerhand moeilijker voor mij. Maar door een revalidatie van (bijna) 2 jaar is het uiteindelijk toch gelukt om terug te kunnen bewegen - en zelfs te lopen. Ook het spreken is terug op zijn plooien gekomen. Het was een hele strijd, en het was hard werken om de spieren van 7 maanden bedlegerigheid terug te winnen. Uiteindelijk ben ik er zelfs beter uitgekomen, dan dat ik ooit was. Mijn lange herstel heeft mij veel bijgeleerd, en deed mij inzien dat ik zo hard als ik kan van kleine dingen moet genieten. Daarnaast heb ik er ook uitgeleerd, dat ik elke kans om mijzelf te verbeteren met beide handen moet vastpakken. Het respecteren van alles en iedereen is iets wat zich ontwikkeld heeft, waarschijnlijk door de revalidatie. Ik was een plantje, maar toch behandelde iedereen mij relatief normaal. Zoiets is en zal een les zijn voor het leven.


Puppyplaats


Instromen naar het middelbaar

Na enkele jaren revalidatie was ik 13 jaar, en het was tijd om terug naar school te gaan. 2 jaar had ik geen cursus vastgehad en het onderwijs dat ik daarvoor kreeg, was ook niet bepaald een verrijking. Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding oriënteerde mij naar een MSO-richting. Dat is een OV1-richting die het doel heeft om leerlingen voor zichzelf te laten zorgen. Van een diploma is er dan geen spraken van. De toenmalige directeur van mijn startjaar dacht anders over mijn kunnen. Hij geloofde in mij, en hij dacht dat ik wel BSO zou aankunnen. Ook mijn ouders dachten dat ik wel meer in mijn mars had zitten. Dus ik werd ingeschreven in BSO. Mijn cijfers daar, waren verbazingwekkend heel goed. Zelfs het beste van de klas. Gedurende jaren werkte ik mijn achterstand bij. Na een tijdje was harder ontwikkeld als de gemiddelde BSO-leerling. Mijn leerkrachten, het CLB en mijn ouders wilde mij rechtstreeks van het 3de jaar naar het 5de jaar laten gaan. Helaas is dat iets wat wettelijk niet kan. Je moet altijd de leerstof van het 4de jaar hebben gezien. Helaas heb ik dan maar mijn beurt moeten afwachten. Nog eens 1 jaar verder, kon ik niks meer leren op school. Al snel kwamen er ideeën om door te stromen naar TSO, maar dan zou ik jaren moeten overdoen. Om eerlijk te zijn, had ik daar geen zin in. Dus ik bleef maar verder gaan in de richting waar ik mee bezig was. Na mijn 6de zag ik even een uitweg van BSO naar TSO, maar het zou uiteindelijk een vreemde stap zijn geweest. Zeker omdat ik al plannen had voor boekhouden te gaan studeren - en dan zou ik ook nog eens heel wat vakken moeten zien die ik nog nooit gehad had.    'Nee, dan blijf ik beter in BSO', dacht ik in mijzelf. Wat volgens mij wel een goede beslissing was. Een diploma heb ik nu toch bijna in handbereik. Ik moet nog maar 6 maanden doorbrengen op de middelbare school, en dan kan ik eindelijk beginnen aan accounting.


VTM


Hoe moet ik omgaan met mijn autisme?

Als kind en als tiener heb ik lang gezocht naar een manier, om autisme een plaatsje te geven in mijn leven. Het was alles behalve evident, maar het is mij toch maar gelukt, en op een goede manier. Want ik had lang een ontkenningsfase over mijn autisme. Ik probeerde het zo goed mogelijk te verbergen. Waarschijnlijk deed dat het juist opvallen. Naast die strategie heb ik nog heel wat andere dingen geprobeerd. De strategie die mij uiteindelijk geholpen heeft, is mijzelf zien als 2 personen. Het autistische gedeelte van mij en de persoon wie ik ben zonder autisme. Door van die 2 helften, 2 gehelen te maken, heb ik kunnen ervaren dat ik mijn stoornis niet ben. Ik kan dus zeggen: "Nu ben ik Siebe", en misschien 5 mintuten later kan ik ervoor kiezen om de 'Auti-Man' te zijn. Mijn autistische kant dus. 

'Wie je bent, dat heeft vaak te maken met wie je denkt te zijn'.




Vakantiewerk

Vakantiewerk heeft mijn mama nooit als een mogelijkheid voor mij gezien. Vrijwilligerswerk ook niet, maar ik was te koppig om naar haar te luisteren. Ik zocht zelf contact met mensen van een winkeltje die faire-producten verkochten. Bij hun was ik al jaren vaste klant en ik vroeg of ik bij hun vrijwilligerswerk mocht komen doen. Dat mocht wel van hun, en ze waren heel blij met mijn hulp. Ze vroegen mij heel veel - om te komen helpen - in de winkel en op evenementen. Toen mijn mama zag hoe goed ik het daar deed, mocht ik na heel wat geklaag en gezaag vakantiewerk gaan doen bij haar op het werk. In het ziekenhuis. Ook daar verliep het feilloos. Ze waren zo blij met het werk dat ik leverde. Nog niet zolang geleden hebben ze mijzelf een vaste-job aangeboden. Nu weet mijn mama wel beter. Ze had volgens mij vooral de vrees dat ik te traag zou zijn, maar het tegendeel is bewezen. :)


Alaska Group


Stages vanuit mijn schoolrichting 

In het 5de jaar Kantoor, deed ik een stage bij de gemeente waar ik woon. Daar hielp mijn opa mij binnen. Ook daar ging ik vlotjes uit de startblokken, en ronde mijn stage op een goede manier af. Ook daar zou later mogen gaan werken.

In het 5de jaar ging ik ook op werkplekleren. Daar moest ik eerst inpakken, maar later mocht ik orderpicken met geautomatiseerde toestellen. De man die mij het leerde, zei al lachend dat er mocht beginnen.    'Jij mag hier vast in dienst komen'.

Helaas had de gemeente in mijn 6de jaar geen plaatsje meer vrij voor een stagiair. Dus ik moest opzoek naar een nieuwe stageplaats. Al snel kon ik bij een dienstenchequebedrijf terecht als administratief bediende in stage. De eerste dag zagen ze al dat administratie mij goed lag. Daarom kreeg ik ook de kans om meer verantwoordelijkheid te krijgen. Ze goven zelfs een beetje consulentenwerk in mijn werkbakje. Later volgde er zelfs opdrachten vanuit de boekhouding. Het laatste semester lieten ze mij zelfs soms, alleen het kantoor runnen. Ook op die manier kon ik mij nog maar eens bewijzen. Ze waren in hun nopjes van mijn werk. Ook daar kreeg ik de vraag of ik voor hun zou willen komen werken.

Tijdens mijn 6de jaar deed ik ook stage in een logistiek bedrijf. Ook daar wilden ze mij een vaste job aanbieden. Voor hun was ik een gratis werkkracht. Ik mocht doen wat een vaste medewerker deed en ik moest zelfs soms mensen opleiden. 

Ook dit jaar (in het 7de jaar logistiek) werk ik bij het logistieke bedrijf van het 6de jaar, en nog steeds zijn ze heel blij met mij als hun stagiair.

Fun fact: Tijdens een kennismakingsgesprek met mijn bankdirecteur, merkte hij op dat ik wel goed zou kunnen zijn als bankbediende. Dus hij vroeg mij of ik voor hem zou kunnen komen werken.    'Zou je voor ons kunnen komen werken. Jou profiel is precies wat we hier nodig hebben.' Het gekke is, dat ik bij hun nooit stage heb gedaan. Ik kwam gewoon mijn eerste keer kennis maken met hun, omdat ik 18 was geworden.


De Unie


Rijbewijs halen

Zowel mijn theoretisch, als praktisch rijexamen legde ik probleemloos af zonder lessen. Alles wat ik gebruikte was de website van 'mijnrijbewijs.eu' en YouTube filmpjes. Ook mijn mama en grootvader hebben in dit succes een grote rol gespeeld. Zij gingen samen met mij rijden. Daar hebben we uren aan besteed. Ik was dol gelukkig toen ik voor de eerste keer sloeg voor mijn theorie - en zeker voor mijn praktijk. Tijdens mijn praktijkexamen had ik heel wat onverwachte wendingen.


Schoolplaten.com


Rijbewijs voor vorkheftruck halen

Net zoals bij mijn rijbewijs B, ging ook het rijden met een heftruck heel goed. Alleen vreesde ik daar wel een beetje voor de tijd. Want ik was aan het begin niet zo snel, maar tijdens het examen was ik de snelste van iedereen. Snelheid was niet alles. Je moest ook veilig kunnen rijden, maar ook dat was het geval. Tot mijn verbazing ben ik heel vlot geslaagd voor het rijexamen, en heb ik nu mijn sectoraal-attest.


Motrac.nl


Sociale contacten

Heel vreemd voor iemand met autisme, maar ik heb helemaal geen moeite om sociale contacten te leggen. Ik maak overal vrienden en heb geweldige gesprekken met mensen. Het horen van mensen hun stemmen maakt mij erg gelukkig.

Helaas heb ik de ware nog niet gevonden. Het meisje waar ik mee wil sterven, als koppel, op 100jarige leeftijd. Het is wel een beetje jammer dat ik haar nog niet ontdekt heb, maar er is nog hoop. Ooit zal ik haar vinden. Ik weet niet hoe oud ik dan wel niet mag zijn, maar ooit gebeurd het. Mijn hobby (daygamen) brengt mij in contact met heel wat vrouwen. Er zal er wel eens eentje bij zijn. Het winnende lotje. Één vrouw op de miljoen.


Zorgexpert


Wat moet ik doen als ik eens faal?

Ik heb nog nooit gefaald. Dus hoe zou ik ermee moeten omgaan, als bijvoorbeeld; het verder studeren mij niet lukt? Ik hoop dat ik mij er dan snel kan overzetten, om mij erna terug te herpakken. Toen ik voor mijn praktisch heftruckexamen moest gaan. Toen stelde ik mijzelf die vraag. Ik hoop stiekem een beetje dat die vraag nog niet snel beantwoord wordt. :D


Ingspire


Vandaag heb ik een korte samenvatting gegeven van mijn leven. Als ik zelf de samenvatting lees, dan vraag ik mij wel eens af; 'Hoe moet ik omgaan met falen?', een vraag die nog lang door mijn hoofd zal spoken. Weten jullie daar een klaar antwoord op?

2 opmerkingen:

  1. Heel inspirerend! Ik ben trots op wat jij allemaal hebt bereikt op korte termijn niet vergeten je hebt nog een lang leven voor jou en wees niet bang om te falen zie dat meer als een leerschool.

    Groetjes, een van je bro's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi hoe je erover schrijft en wat je allemaal al hebt overwonnen. Daar kan je super trots op zijn! Ik heb ook altijd wel een beetje faalangst gehad. Ik wil ook altijd alles perfect doen, maar van fouten leer je ook. Ze maken je sterker en je groeit er enorm door. Probeer er niet al te bang voor zijn en besef dat falen echt niet altijd het ergste is, al lijkt dat soms zo wel!
    En wat betreft de liefde van je leven tegenkomen, dat komt echt vanzelf! Ik was ook altijd erg bang dat dat mij niet zou lukken en dat niemand mij zou zien zitten (althans, de mannen die ik leuk vond, vonden mij nooit interessant dacht ik zo), maar inmiddels ben ik al zeven jaar gelukkig met mijn vriend en kwam de ware echt op mijn pad. Ik geloof ook echt dat jou dat gaat overkomen en dat het jou gegund is!

    BeantwoordenVerwijderen