zondag 17 januari 2021

Knopen doorhakken... (Studiekeuze)

Onlangs schreef ik in mijn blog over "mijn goede voornemens" over het feit dat ik een algemeen jaar TSO zou doen; maar ondertussen zijn er nog betere dingen op mijn pad gekomen die ik zou kunnen doen om te bereiken, wat ik wil bereiken. In deze blog ga ik jullie verder wegwijs maken in hoe ik heb gezocht naar het ideale traject voor mij. Maar ook ga ik schrijven over de verschillende pistes die ik gedurende maanden heb onderzocht.


Hoe het begon...

Toen dit schooljaar begon, leek het wel of ik mijn vorige jaar over deed. Dat lijkt misschien raar en zeker omdat ik niet moest blijven zitten, maar omdat ik een klas op mijn eigen ben, daarom vorm ik al jaren een graad klas. Het ene jaar met leerlingen van een jaar hoger als mij, het andere jaar met leerlingen die een jaar lager zitten. Maar daardoor zag ik vorig schooljaar al de leerstof van het 6de jaar Office (ik zit nu in die klas). Natuurlijk moet ik dan nog de leerstof van het 5 jaar zien, dat is wat ik voor de moment doe. Ik heb het dus dit jaar wel heel gemakkelijk, want de dingen die ik dit jaar zie bevatten maar een fractie van wat ik vorig schooljaar zag. Daardoor hadden mijn ouders en ik in september al het gevoel dat ik een beetje mijn tijd aan het verspillen ben. Dat zette ons even aan het denken, al snel kwamen er ideeën om al direct na mijn 6de jaar in te stromen in het hoger onderwijs. Wat in normale omstandigheden geen logische stap is, maar in mijn verhaal zou het nog niet zo slecht zijn. Het enige probleem zou dan zijn, dat ik dan alleen maar een getuigschrift op zak zou hebben en dus geen diploma. Maar daarnaast kwam dan ook het idee naar boven om een algemeen jaar te doen op technisch niveau na mijn 6de jaar. Maar ook dat is het zelfde liedje als direct doorstromen van het 6de jaar BSO naar het hoger onderwijs. Alleen komt daar dan nog eens bij dat het voorbereid op ten minste een professionele bachelor, dus niet op een graduaat dat ik zonder probleem zou moeten aankunnen. Maar als ik dan van een 6de jaar BSO zou doorstromen naar het hoger onderwijs, dan zou ik wel een graduaat verkozen hebben. Zelf had ik altijd het idee: "gewoon springen". Maar dat zouden risico's zijn die niet beslist nodig waren. Maar toch was mijn visie vanaf september naar het 7ste jaar algemeen te gaan.


Biblyo


Gesprekken school en CLB (Centrum Voor Leerlingenbegeleiding)

Na heel wat gesprekken met mijn ouders was het tijd om het te vertellen aan mijn klastitularissen. Zij zagen het niet aankomen, maar ze waren wel van mening dat ik het gewoon zou moeten doen als ik daar zin in heb. Maar ook namen ze rustig de tijd tijdens de lessen coaching om mogelijke trajecten uit te tekenen die ik zou kunnen doen. Uit de gesprekken kwam bijna altijd hetzelfde tevoorschijn. Er werd altijd gezegd dat ik het waarschijnlijk wel zou kunnen, maar dat ze dat natuurlijk niet zouden kunnen garanderen. Helaas is het wel makkelijker te zeggen dan te doen, daarom maakte we ons vaak de bedenking: "wat als het niet lukt?". Na lang na te denken waren we er vrij zeker van dat ik een algemeen jaar zou doen, daarom vond ik, mijn ouders en de leerkrachten het wel nuttig om mijn basis al uit te breiden van wiskunde, natuurwetenschappen en etc. Daarom maakte ik al even koppies van de cursus die mijn leerkracht had opgesteld voor leerlingen die het zelfde traject wouden doen. In de vakanties ging ik al vast aan de slag met die cursus. Na nog wat 'alles op een rijtje te zetten' was het tijd om een gesprek te doen met het CLB. Daar werd gezegd dat ik het gewoon moest doen en dat ik zou kunnen genieten van een goede begeleiding om in het gewone onderwijs in te stromen, dat klonk goed. Ook stelde de mevrouw van het CLB voor om mijn vragen te laten beantwoorden door de school waar ik dat jaar zou willen doen. Maar ook vroeg ze of het mogelijk zou zijn om een openlesdag bij te wonen, helaas is dat niet mogelijk door de coronadreiging. Wat wel te verstaan is en wat we ook wel zagen aankomen. Ook vertelde het CLB en de school dat ik ook niet meer terug zou kunnen, aangezien ik als enigste in dat jaar BSO zit. Als ik naar een andere school zou gaan, dan zouden ze het dus niet zien zitten om een jaar in te richten waar 'mogelijks' iemand in gaat zitten. Dat zou voor de school betekenen dat ze extra geld en jobs op één jaar zouden moeten zetten, waar zelfs niemand inzit. Wegens die garanties eist de school een antwoord voor ten laatste maart, omdat ze dan de klasindelingen maken. Ook werden we dus onder tijdsdruk gezet, wat het natuurlijk ook niet gemakkelijker maakt. Na het gesprek met het CLB volgde er nog een goed gesprek met één van mijn titularissen. Op dat gesprek werd verteld dat ze bereid waren om mij les op maat te geven met als eindresultaat een diploma Business Support. Dat wouden ze doen zodat ik na een 7ste jaar nog een algemeen jaar zou kunnen gaan doen. Maar na even nadenken zou dat niet zo logische zijn, want anders zou ik veel te veel dingen gaan leren waar ik uiteindelijk toch niets mee zou kunnen doen. Want mijn plan is natuurlijk nog altijd een bachelor accounting halen. Daarom na dat gesprek nog maar eens een gesprek en onderzoek gedaan. Dat gesprek ging vooral over instromen na een 6de jaar naar het hoger onderwijs. Dat had voor mij al een goede oplossing geweest - en zeker omdat het eerste jaar graduaat voor mij persoonlijk niet zoveel moeilijker zou zijn als het 7ste jaar BS. Maar ook op dat gesprek wrong het schoentje aangezien ik dan geen diploma zou hebben, tenzij ik zou slagen in het eerste jaar accounting op de hogeschool. Maar plotseling bracht de leerkracht een goed idee naar boven. Ze zei dat Logistiek een richting is die zeer gegeerd is, dus het is een knelpuntberoep. Daarom stelde ze voor om misschien eerst Logistiek te doen - om daarna dan voor een graduaat boekhouden te gaan en daarna zou ik dan nog altijd met een schakeljaar mijn bachelor diploma kunnen halen. Dat wil zeggen dat ik een combinatie zou hebben van twee nuttige diploma's. Zo zou ik dan een administratieve functie kunnen doen binnen de logistiek. Voorbeelden daarvan zijn: magazijnverantwoordelijke, voorraadbeheerder...


Klasse


De mogelijke trajecten:

7BS -> graduaat accounting

Het meest logische traject is ongetwijfeld 7BS, helaas zou ik in die klas niets meer kunnen bijleren over boekhouding. Want het is de bedoeling dat je in het 6de jaar Office alle leerstof rond boekhouden kent. Het 7ste jaar bestaat uit een heel erg groot deel herhaling van de voorbijenjaren. Dat is voor mij als iemand die voorruit in het leven wil, niet echt een goede optie - en zeker niet omdat uiteindelijk toch maar het hoogste diploma gaat tellen. Want als ik accounting heb gedaan, dan heb ik plots één hoger administratief diploma te pakken. Waarom zou ik dan nog eerst voor die herhaling gaan, die ik toch al ken.


Jobat.be


Algemeenjaar TSO/Naamloos jaar -> bachelor of graduaat accounting

Voor mij persoonlijk zou dit een goede en logische stap kunnen zijn. Maar alleen loop ik dan het risico dat ik zonder diploma eindig. Dat is dan ook het gene dat me tegenhoudt, maar het zou wel een goede manier zijn om mijn kennis goed uit te breiden. Maar om mijn kennis bij te schroeven hoef ik niet noodzakelijk zo'n jaar te doen. Uiteindelijk kan ik nog altijd mijn kennis uitbreiden door gewoon op zelfstandige basis bij te leren. Ook ben ik met dat jaar nog niet klaar voor de arbeidsmarkt, met dat jaar ligt de verwachting echt op verder studeren. Daarom speel ik liever op veilig.


Wilfam


6 Office -> graduaat accounting

Voor mij persoonlijk is dit een geweldige oplossing. In het 6de heb ik de laatste kennis binnengehaald die ik nodig heb om die richting aan te kunnen. Ook zijn er geen specifieke taalvakken in de richting accounting, ook dat maakt het eenvoudig voor mij. Want taalvakken zijn nu eenmaal vaak mijn struikelvakken, niet dat ik die slecht doe op de middelbare school, maar het vraagt toch wel aanzienlijk meer tijd om die vakken te studeren. Ook bij deze stap loop ik een risico om mijn diploma niet te behalen, maar dat risico is zo goed als onbestaand. Maar ergens zou ik het ook wel stom vinden dat ik daarvoor nog een ander diploma laat staan, terwijl dat diploma bijna voor het grijpen is.

7 Logistiek -> graduaat accounting

Uit de vier oplossingen die ik voor ogen had, is deze oplossing zonder enige twijfel de beste. Op deze manier kan ik één diploma bemachtigen van een knelpuntberoep, attesten halen voor heftrucks en andere interne transportmiddelen. Maar daarnaast kan ik ook nog eens extra stages doen, wat zeker ook mooi gaat zijn om op mijn cv te zetten. Maar na dat jaar kan ik dan nog altijd mijn passie gaan volgen en gewoon die graduaat accounting doen - en misschien daarna nog een bachelor. Op die manier kan ik twee erg waardevolle diploma's verzilveren, waarom dan nog twijfelen?


Logistiek.nl


Ik ben erg blij dat ik na lang zoeken toch eindelijk wat knopen heb kunnen doorhakken rond het verder studeren. Wat ik nu beslist heb voelt zonder enige twijfel het beste aan, het geeft een groot gevoel van zekerheid. Ook mijn kansen op de arbeidsmarkt gaan groot zijn door deze diploma combinatie.

Ik hoop dat jullie (mijn lezers en voorbijgangers) het ook een beetje relevant vonden. Maar stiekem hoop ik ook wel dat deze blog op één zekere dag iemand mag helpen die in mijn situatie verzeilt geraakt is. 😅 

Tot slot wil ik nog enkele special thanks uitdelen. Bedankt leerkrachten om op zo'n goede manier waardevolle informatie te vergaren en om zo goed naar mijn behoeftes te luisteren tijdens de lange gesprekken. Als tweede wil ik graag al mijn matties bedanken die mij sterk hebben aangemoedigd terwijl ik een moeilijke keuze moest maken. Maar ook vind ik dat mijn ouders heel goed konden adviseren, daarom bedankt om mijn adviseerders te spelen. Natuurlijk ben ik ook nog iedereen dankbaar die de kracht heeft om mijn blogs uit te lezen.

3 opmerkingen:

  1. Hey ik vindt het echt fantastisch dat je een keuze hebt kunnen maken ondanks deze coronatijden en verwarrende opties. Ik zelf zit nog in het 5de jaar BSO maar jij hebt me een duidelijk vooruitzicht gegeven naar het 6de jaar en verder. Bedankt voor de blog en ik wens je nog veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, ben blij dat ik je inzichten heb gegeven. Dat betekent echt veel voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat interessant om te lezen. Het schoolsysteem in België is zo te lezen heel anders dan in Nederland, maar uiteraard kennen wij in Nederland ook de bachelor en mastergraden. Wat goed dat je knopen hebt kunnen doorhakken rondom je studiekeuze! Dat is absoluut niet makkelijk. Dat weet ik ook nog wel uit eigen ervaring. Ik denk oprecht dat je een goede keuze hebt gemaakt voor de toekomst! Ik hoop dat het allemaal naar je zin zal zijn en dat je ook plezier gaat halen uit het studeren. Maar top gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen