zaterdag 30 januari 2021

"Corona komt weer eens dichterbij"

In deze blog ga ik weer eens even wat dingen over corona zeggen (wat ik al vaak heb gedaan). Vandaag zal het in het bijzonder gaan over het feit dat er een grote uitbraak ontstond op mijn school, over de nieuwe corona varianten, de rellen en de vaccinaties.

"De Britse coronavariant..."

Ik weet nog dat er een tijdje geleden spraken was van een "Britse coronavariant", die variant was hier sinds kort nog niet echt bekend. Maar sinds de laatste weken kwam hij langzaam dichter, wat ons allen al bang maakte. Maar zo is hij langzaam beginnen opdagen in het land, het begon met twee scholen waar besmettingen werden vastgesteld. Al snel moesten die scholen sluiten. Nog een paar dagen later konden er nog meer scholen vanuit die regio sluiten - en op die manier is het blijven doorgaan. Vorige week kwam er op zondag in het nieuws dat er al zestig scholen moesten sluiten vanwege de Britse variant. Dat kwam bij ons al direct als een hele schok binnen, het leek zelfs alsof we een enorme aardbeving onder onze voeten konden voelen. Maar dat was gelukkig in de praktijk niet zo. Al goed, maar toch ging ik met mijn vrienden met een bang hart naar school voor het gene dat nog komen zou. We waren enorm op onze hoeden voor het virus: we trokken veel in twijfel en stelde vragen aan de leerkrachten over wat de gevolgen zouden zijn voor school en stages. Maar op dat moment deden de leerkrachten vrij ontkennend over de hele situatie. Ze zeiden dat we ons geen zorgen hoefde te maken en dat we gewoon naar school zouden kunnen gaan en naar stage, maar wij wisten diep in ons hoofd wel beter. Daarom dat we toch maar extra voorzichtig waren de laatste dagen. Maar een paar dagen later kreeg ik al via snapchat te horen dat een vriend van mij in quarantaine zat, al weer kreeg ik een schok. Het was eng en ik hield m'n hart alvast voor als ik op school zou arriveren. En ja hoor, het was al zover. Ik kwam nog maar net aan op school - en iemand die normaal stil is zei direct: "Er is al een uitbraak op school van de Britse variant!!!". Zelf zuchtte ik op dat moment eens langzaam aan in mijn chirurgisch-masker, waar weinig zuurstof door kon met gedacht: "Zien jullie nu wel". Maar daarnaast was ik heel verbaast dat de school nog niet dicht was. Iedereen kon nu eenmaal zien dat er gewoon een supergroot risico was op besmetting - en later op school werd dat gevoel alleen maar bevestigd. Want op school hoorde ik veel geroddel over welke leerlingen wel niet allemaal in quarantaine zaten, dat waren er heel wat. Waarbij ook heel wat van mijn vrienden en halve klasgenoten. Sinds die ochtend liep ik al rond met een gevoel van onrust, maar ik liet het niet of nauwelijks merken. Maar toen mijn schooldag bijna gedaan was, werd er gezegd: "vanaf morgen gaat de school dicht en het wordt alleen nog maar online les voor al zeker een week". Dus met een dubbelgevoel stapte ik in de auto om terug naar huis te rijden - en al rijdend vertelde ik tegen mijn grootvader dat ik niet meer naar school zou gaan, omdat de helft van mijn school in quarantaine zat. Het was ergens een opluchting, maar ergens ook iets wat de moed in de schoenen laat zinken. Want de sluiting van de school betekent niet enkel dat we niet naar school mogen. maar dat betekende uiteraard ook dat ik niet meer met mijn vrienden zou mogen afspreken om te gaan sporten. Terwijl het gaan fietsen of wandelen met vrienden me even het hele 'coronagebeuren' kan laten vergeten. Dat is heel jammer. Zelf had ik ook nog iets: "Ik heb nog naast die vrienden gestaan, dan kan het toch geen kwaad om ook eens met iemand uit de kring te gaan fietsen". Maar helaas kregen we strenge instructies vanuit het school en het CLB om gewoon thuis te blijven en om niet af te spreken. Dat was echt heel jammer, maar gelukkig weet ik me wel gelukkig te maken zonder het sociale gebeuren. Ook al is dat geen gemakkelijke opgaven.


De Tijd


"Rellen?"

Naast de uitbraak op school waren er ook al geruchten in de media gekomen dat er over heel het land rellen zouden uitbreken die overgewaaid zouden zijn vanuit Nederland. Dat was nog eens een ongemakkelijk gevoel erbij. Want er werd al gezegd dat er etalages zouden gesloopt worden en dat er fysieke agressie zou ontstaan. Dat is standaard al onrustwekkend nieuws, maar zeker als je hoort dat het zich niet ver van je deur zal afspelen. Ook ben ik zulke dingen niet zo gewend, want ik woon tenslotte maar in een 'boerendorpje'. Ik hoop alleen dat de rellen niet te veel schade met zich zullen meebrengen -en dat de rellen tegen de huidige coronamaatregelen niet nog hogere cijfers veroorzaken. Zelf kan ik niet begrijpen waarom mensen daar perse tegen moeten protesteren met bijhorende rellen. Maar ook weet ik wel al te goed, dat veel van die mensen gewoon een excuus zoeken om op de vuist te gaan. Wat voor mensen dat dan of wel niet zijn, dat weet ik niet - en daar wil ik ook geen uitspraken over doen. Maar volgens mij zijn het dezelfde mensen, die altijd keet maken in de voetbalstadions - of de mensen die bijvoorbeeld haatdragend zijn naar mensen met een andere nationaliteit. 


HBVL


"De vaccinaties..."

En als dat nog niet genoeg is, dan zijn er nog altijd de vele problemen rond de vaccinaties. Zo levert Pfizer-biontech (te) laat vaccinaties, wat echt niet oké is - en zeker omdat ze er hopen geld voor krijgen. Maar helaas gaat Pfizer-biontech zoveel contracten aan met landen dat ze niet tijdig kunnen leveren, dat is absoluut niet oké. Zo kunnen we nog lang wachten op ons vaccin, maar gelukkig word er ook met andere producenten gewerkt. Zo zijn we gelukkig niet gebonden aan één privéfirma. Maar het trage vaccineren is niet alleen de schuld van de producent, ook heeft de overheid er schuld aan. Want de overheid beslist bijvoorbeeld om eerst iemand van 102 en van 96 te vaccineren voor het zorgpersoneel of de kinderen die superziek zijn. Dat vind ik ook al een misplaatste beslissing. Want een kind heeft nog een heel leven voor zich - en zorgpersoneel zorgt er nog een beetje voor dat de boel blijft draaien. Maar daarnaast is hun vaccinatieschema ook niet bepaald logisch en ze geven mensen valse hoop. Er worden nu eenmaal ook dingen vertoont in de media door de politiek van zaken die helemaal nog niet eens wetenschappelijk bewezen zijn. Zo krijgen mensen een vals gevoel van veiligheid. Maar anderzijds ben ik wel blij dat er zoveel firma's een vaccin hebben gemaakt. Zo kan er tenminste afgewogen worden per moment en per leeftijdsgroep welk vaccin geschikt is, maar ook zal de aanlevering groter zijn.


CD&V


Bedankt voor het lezen van deze blog. Ik hoop dat jullie deze blog die helaas niet zo positief is, leuk vonden. In deze blog stond ik vooral stil over de vaccinaties, de rellen en de privésituatie waar ik me in begeef. 

   Wat is jou mening over de situatie nu?

2 opmerkingen:

  1. Ik vindt het ook echt vervelend wat dit virus allemaal kan afpakken op zon korte termijn. Zeker als ze met de vaccin traag werken en dat de communicatie in scholen soms misloopt. Maar hou je sterk dit komt allemaal goed. Mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een narigheid allemaal hè. Ook in Nederland waren er super veel rellen vanwege onze avondklok en ik vind dat een hele heftige reactie. Alsof je in de avond midden in de winter op straat gaat chillen? Ik snap het probleem niet zo goed. Het is om het virus in te dammen. Natuurlijk is het zuur dan onze vrijheden worden afgenomen, maar aan de andere kant vind ik volksgezondheid (en die van mezelf en dierbaren) nog veel belangrijker.

    BeantwoordenVerwijderen