dinsdag 16 februari 2021

"Zwartepieten: slaven of knechten van Sinterklaas?"

Sinterklaas is natuurlijk al wel twee maanden uit het land, maar toch ben ik onlangs nog eens in contact geweest met de hele heisa rond "de zwartenpietendiscussie". Dat kwam door één opdracht van het vak PAV (Project Algemene Vakken = wiskunde, Nederlands, geschiedenis, aardrijkskunde en biologie), waarvoor we één debat en monoloog moesten voorbrengen over "de zwartenpietendiscussie". Doorheen deze blog zal ik jullie verder vertellen hoe het in zijn werk ging. 


Hoe het begon...

We kregen aan het begin van dit trimester de opdracht om één debat en monoloog voor te bereiden over "de zwartenpietendiscussie". Voorgaand moesten we daarvoor wat oefeningen maken om al enkele stevige pro- en contra argumenten te formuleren. Dat wil dus zeggen: dat we er al argumenteringen voor moesten uitwerken, om het bestaan van 'Zwartepiet' te verdedigen of om hem af te schaffen. Vanaf het prille begin was ik al een voorstander van 'Zwartepiet' te behouden. Maar volgens de opdracht moesten we voor- en tegenargumenten noteren, dus dat deed ik dan ook maar. Ook al was het voor mij veel eenvoudiger om mijn pro argumenten te geven. Maar met een beetje improviseren lukte het me aardig om in de rol te kruipen van iemand die tegen 'Zwartepiet' is. Ik stelde me even voor dat ik één jongen was van de lagere school met een getinte huidskleur. Waardoor hij gepest werd door de velen vergelijkingen met 'Zwartepiet', klonk voor mij meteen zielig. Dus op die manier waren mijn pro- en contra argumenten toch rug-aan-rug aan elkaar gewaagd. Je kon uit de argumenteringen niet meer afleiden of ik nu voor of tegen 'Zwartepiet' was. Maar diep in mijn hoofd bleef ik wel helder een enorme voorstander voor 'Zwartepiet' gewoon te behouden, ondanks mijn improvisatiewerk. Naast de pro- en contra argumenten was het ook de bedoeling, dat we al oplossingen voor het probleem bedachten. Ik kwam al snel met ideeën over de brug om gewoon zijn héél erg opvallende kenmerken te laten verdwijnen. Daarbij denk ik aan: afro haar, grote dikke zwartepietenlippen die doen denken aan een eeuwen oud slaverenvolk - en ook wilde ik zijn grote goudenoorbellen afschaffen. Met de kleur had ik minder grote problemen. Maar om een beetje toegefelijk te zijn; was het oké dat de 'Pieten' gewoon enkele roetvlekken zouden krijgen op het gezicht - en niks meer. Maar bij mij draaide het voornamelijk over het idee, dat: "Zwartepiet, Zwartepiet moest blijven. Verder kon het mij niet zoveel schelen, alleen wou ik wel dat het nog aansloot op een bijna gelijkwaardig beeld - dat ik kreeg in mijn kindertijd.


Metronieuws


"Het opstellen van de monoloog en mijn tekst voor het debat..." 

Door de oefeningen die ik in de cursus moest maken, kon ik al héél wat dingen 'copy pasten'. Maar ik wilde nog over extra dingen stilstaan, daarom bedacht ik nog héél wat argumenten om de klas te overtuigen van 'mijn mening'. Want hoe meer sterke argumenten je hebt, hoe sterker je overkomt naar de rest in je omgeving. Zo kunnen de visies van de rest van de klas veranderen - en dat is natuurlijk de bedoeling van argumenteren. Want uiteindelijk wil je toch duidelijk maken dat je voorstander bent van dat ene punt. Dus dat moet je nu eenmaal verdedigen - en er is geen betereweg dan 'sterke argumenten' te gebruiken. Maar ook bedacht ik nog héél wat goede oplossingen voor de problemen. Later sorteerde ik mijn hard uitgewerkte pro- en contra argumenten en de oplossingen voor de problemen. Op die manier wilde ik een zeker overzicht bewaren over de dingen die ik wilde zeggen. Want door de tekst te sorteren, moet ik nu eenmaal weinig of niet zoeken achter de juiste argumenten. Maar alles aflezen zou ook niet bepaald overtuigend overkomen. Het is natuurlijk beter om je woorden op de moment zelf te kiezen, zo kan je iedereen er van op attent maken, dat je weet waar je over spreekt.


EenVandaag - AvroTros


"De monoloog uitvoeren..."

De uitvoering van het debat en monoloog vond plaats via Teams, omdat ik thuisonderwijs had door de coronacrisis. Dat maakte het voor mij uiteraard eenvoudig, om nog eens snel één enkele blik te werpen op de dingen die ik had genoteerd in mijn bestandje. Na het even doornemen van mijn bestand, was het tijd om te bepalen wie er zou beginnen aan zijn monoloog. De volgordebepaling duurde niet lang, want er waren in de klas mensen die er snel vanaf wilde zijn - en er waren er die als laatste wilde - en dan had je mij nog, de persoon waarvoor het allemaal niet zoveel uitmaakt. Dus ik vond het prima om ergens in het midden mijn monoloog uit te voeren. Dus de volgordebepaling was snel achter de rug - en het was al snel tijd om aan het echte werk te beginnen. Dus de eerste leerlingen kwamen aan de beurt - en ik nam korte notities om achteraf nog wat vragen te stellen. Want zelf ben ik iemand die graag aantoont dat hij luisterde - en er is geen betere manier omdat te bevestigen dan doorvragen te stellen. Maar het vragenstellen deed ik niet enkel omdat ik het leuk vindt, maar ook werden we beoordeeld op 'voldoende' vragen stellen. Dus ik probeerde aan elke leerling vragen te stellen - en zeker als die leerling niet lang genoeg had gepraat. Dan was het de bedoeling dat er vragen zouden komen, waardoor de leerling toch aan zijn tien minuten spreken zou geraken. Dus opletten was wel belangrijk, zo kon ik nog extra nuttige informatie vergaren over de anderen hun meningen. Na enkele monologen te horen, was het tijd voor mijn monoloog. Dus ik gaf meteen het signaal aan de meneer van PAV om de tijd te laten lopen - en begon al snel met één inleiding - om daarna over te schakelen naar de argumenteringen. An snel had ik héél wat belangrijke dingen aangehaald die ik wilde vertellen, maar ik naderde al dicht bij de max limiet. Daarom besloot ik om de rest van de zaken die ik wilde vertellen, te verkorten. Op die manier kon ik dan nog snel naar mijn slot werken - en alles kort even samenvatten. "Oef, want het was nog juist binnen de tijd. Ik had nog maar enkele magere seconden over". Na de monoloog kreeg ik amper vragen toegeworpen, wat wel wilde zeggen dat het klarentaal was. Er kwamen maar slechts twee vragen over: "het feit wat mijn inspiratiebron was". Dus na het beantwoorden van de vragen, kon ik weer verder gaan met naar de monologen te luisteren van de anderen. Ook de laatste monologen waren wel heel interessant, dus ook dan kon ik het niet laten om vragen te stellen. 


De Speld


"Het debat uitvoeren..."

Na de monologen was het tijd om te debatteren. Dat was voor mij betreft nog interessanter als de monologen zelf. Want tijdens het debat werden de discussies pas echt gevoerd, wat het wel heel boeiend maakte - en zeker omdat er voor- en tegenstanders waren in de klas. Ook kregen we tijdens het debat om de beurt de opdracht om voorzitter te zijn. Dat lokte dan ook weer telkens andere aanpakken uit, wat voor variatie zorgt - en variatie is leuk. Tijdens het debat werd er al snel aangehaald dat de kenmerken van 'Zwartepiet' problemen vormen, daarom besloten we met de klas om de kenmerken af te schaffen. Daarna werd er gezegd om zwartepiet roetpiet te noemen - of om pieten in alle huidskleuren te voorzien. Maar dat vond ik deels wel één goed plan, maar dan vond ik één algemene benaming wel beter. Dus ik voegde er aan toe om hem gewoon 'Piet' te noemen, dat vond iedereen één goede oplossing. Dus ook voor dat probleem werd één simpele en logische oplossing bedacht. Na die problemen aan te pakken, was er alleen nog het probleem van de zwarte kleur. Maar ook dat was snel op te lossen. Want iedereen kon zich wel in de mening vinden die ik had aanbracht tijdens mijn monoloog. Dus op een heel erg korte tijd hadden we één goede consensus gevormd waar iedereen achterstond. Zowel de tegenstanders als de voorstanders, dus dat was al op het eerste gezicht geslaagd. Alleen juichten we al iets te snel, want er kwamen nog vragen van de leraar die maar door twee personen beantwoord mochten worden. Dus ook daar moesten we even voor uitmaken: "Wie zou de vragen beantwoorden en wie één conclusie uitschrijven"? Ook dat was snel uitgeklaard, want er staken al snel mensen hun hand omhoog via het gele handje op Teams. Dus zij mochten de vragen beantwoorden - en voor mij was het goed om de conclusie te noteren. Dus mijn medeleerlingen begonnen met de vragen van de leraar te beantwoorden, dat ging verassend goed. Want ze slaagde erin om alle meningen van de klas te verdedigen, dus ook ik was goed vertegenwoordigd. Wat voor mij ook wel één must was. Toen zij de vragen aan het beantwoordden waren, nam ik spoedig al uitgebreide notulen voor mijn conclusie - en later schreef ik dat dan uit tot één mooi verslagje.


Sikkom


"Wat is mijn mening over het hele gebeuren?"

Zoals jullie wellicht al gemerkt hebben, ik heb wel een vrij uitgesproken mening over "de zwartenpietendiscussie". Mijn mening grenst hard aan: "Laat zwartepiet blijven"! Dat grenst erg hard aan de politieke partij: 'Vlaams belang', maar don't worry, ik ben geen racist. Sterker nog, mijn politieke voorkeur ligt dichter bij de 'Socialisten' dan bij het 'Vlaams belang'. Maar toch ben ik iemand die graag de tradities van het Vlaams volk in eren wil houden. Dus mijn mening is wel duidelijk: "Zwartepiet hoort bij Sinterklaas". Maar naar mijn mening moeten ze wel rekening houden met eigenschappen die specifiëren dat 'zwartepiet' één slaaf is. Die kunnen beter weggelaten worden. Voor de rest moet alles in zijn oorspronkelijke staat blijven, dat wil zeggen dat 'zwartepiet' gewoon de knecht is van de Sint - en dus niet de slaaf. 


Huizeph.nl




Ben jij voor- of tegenstander van 'Zwartepiet'?


Bedankt voor het lezen van deze blog over de hele "zwartenpietendiscussie".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten