zondag 21 februari 2021

"Het sprookjesbos..."

Vandaag ga ik jullie meenemen naar de wonderbaarlijke wereld van sprookjes. Maar ook ga ik een geweldige serie over sprookjes beoordelen. 


Waarom interesseren sprookjes mij?

Sprookjes zijn heel interessant omdat ze zijn gebaseerd op eeuwenoude verhalen. Of er echt waarheid achter de sprookjes zit, dat kan niemand bevestigen. Maar er werd wel gezegd dat sprookjes zijn verzonnen des tijds om kinderen de stuipen op het lijf te jagen. Dat lijkt me wel een theorie die zou kunnen kloppen, maar ook dat is niet honderd procent verklaarbaar - en dat maakt het zo mysterieus. Je hebt eigenlijk helemaal geen benul van waarop de sprookjes zijn gebaseerd. Maar daarnaast is het ook erg interessant om een verhaal te zien evolueren. Het lijkt wel een beetje op het 'roddel-effect', je zegt iets tegen iemand anders en die gaat het dan weer eens door bazuinen - en uiteindelijk is je verhaal helemaal anders. Maar langs sommige versies van de sprookjes hebben ze de normen van vandaag de dag gehanteerd, maar dat is niet bij elke versie zo. Want je hebt nu eenmaal ook sprookjes waar ze absoluut het originele verhaal willen vertonen. Beide opties zijn goede manieren van een sprookje te brengen, maar zelf hou ik ervan om alle kanten van een verhaal te leren kennen. Want dat is heel interessant - en ook de weerspiegelingen van indrukken die worden nagelaten zijn heel boeiend. Daarom vindt ik het soms zelfs een meerwaarde om een sprookje meerdere keren te bekijken. Zo kan je visie plots veranderen, ook al kijk je dan naar hetzelfde sprookje. Maar er zijn zoveel varianten waar je nooit van zult ontdekken wat de echte verhalen zijn, maar dat is niet erg. Want voor mij is de hele speurtocht het leukste aspect aan sprookjes. Maar sprookjes zijn op nog zoveel andere manieren heel leuk om te bekijken. Zo zijn andere kenmerken van een kwaliteitssprookje een goed verhaal en goed gecaste karakters. Maar daarnaast ben ik iemand die veel belang hecht aan de kleinste details van de sprookjes. Zo mag bijvoorbeeld de giftige appel van sneeuwwitje niet groen zijn, maar de appel moet rood zijn met een zekere glans erop. Die elementen zijn voor mij al van kleinst af aan belangrijk aan sprookjes. Want ik vond het als piepkleine jongen al belangrijk - dat het verhaal van de boeken - die mama me voorbracht - overeen kwamen met de tekenfilms. Die visie ben ik blijven behouden, maar dat laat zich nu eerder merken door de Netflix-serie die ik onlangs ben begonnen - of door de vele films van Sneeuwwitje. Hoe dan ook: "Waarschijnlijk is het mijn perfectionisme - dat veroorzaakt wordt door mijn autisme - wat er voor zorgt dat ik zoveel belang hecht aan de details"


Wikipedia 



"Het verhaal van Once upon a time..."

Het verhaal van deze sprookjesserie draait om een bijzonder stadje, dat Storybrooke noemt. Het stadje is absoluut niet normaal, want iedereen in de stad heeft een dubbelganger ergens in de sprookjeswereld - of is van de sprookjeswereld in de normale wereld beland. In het begin leefde iedereen in de stad op een normale manier, maar na 28 jaar werd de vloek verbroken - en ontstonden er velen conflicten tussen bepaalde personages. Elke aflevering op nieuw krijg je een nieuwe blik van een bepaalt sprookje - en ook laat dit zich dan voordoen in de 'echte wereld'. Maar het is niet omdat er sprookjes in komen, dat ze ook zijn zoals de sprookjes van 'van Grimm'. De sprookjes in de serie zijn helemaal andere koek, want zo beleven alle personages een verhaal - en dat verhaal sluit aan op de andere sprookjes. Dus alle sprookjes die je maar kunt bedenken worden samen gebundeld - om zo een erg lang verhaal te maken van 7 seizoenen van telkens 22 of 23 afleveringen. De serie heeft vele personages, aangezien er vele sprookjes zijn, maar in de hoofdrol spelen: 'de Sheriff Emma Swan', 'het jongetje Henry', 'Repelsteeltje' (mr. Gold) en 'de grote boze koningin' (Regina) die ook burgemeester is. Maar uiteindelijk zijn er nog wel meer hoofdrolspelers. Enkele voorbeelden hiervan zijn: 'Sneeuwwitje' en de 'prins', want zij doen ook elke aflevering mee. Maar ook heb je hoofdrolspelers die maar in één of een paar seizoenen hoofdrolspeler zijn, hierbij denk ik bijvoorbeeld aan: 'Captain Haak'. De serie bestaat al vanaf 2011 en is verder uitgebreid tot 2018. Puik werk dus van de bedenkers Edward Kitsis en Adam Horowitz die deze fantastische fantasy, drama, mystery-serie hebben bedacht.




"Mijn mening over de serie..." 

Naar mijn mening is dit een geweldige serie - met een geweldig verhaal, dat ook nog eens goed is gebracht. Maar ook zijn alle personages stuk voor stuk goed gecast - en de acteurs zijn goed gekleed. Het scenario is goed geschreven. Voor mijn part is deze serie heel goed gemaakt, want de verhalen van de sprookjes zijn anders, maar ergens dan toch weer niet. De serie kan me doorheen het verhaal telkens opnieuw aangenaam verassen. Maar ook is de serie zeer verslavend, want eenmaal begonnen met kijken. Dan is het moeilijk om te kunnen stoppen, want je zit helemaal in het sprookjesachtige verhaal - en dat voelt goed. Je zinkt gewoon even weg van de realiteit, zonder dat je er iets voor moet doen (buiten kijken dan). Naar mijn mening is het een van de beste Netflix-series ooit, want ik heb niks meer dan lof over deze serie te vertellen.


HLN


Zijn jullie fan van sprookjes?


Deze blog schreef ik om jullie deze goede serie aan te bevelen. Maar natuurlijk is dit geen verplichting. Daarnaast vond ik het ook wel gewoon leuk om me even verder in het verhaal te verdiepen. Want zo ga je toch even harder malen over de dingen die zijn gebeurd in de serie.



2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk artikel! Ik heb Once Upon a Time ook helemaal gezien en ik vond het ook echt een geweldige serie. Alleen het laatste seizoen vond ik wat minder leuk (op de happy endings na), maar verder vond ik het geweldig hoe al die sprookjesfiguren zo goed en zo mooi werden neergezet. Ik ben ook altijd helemaal gefascineerd door sprookjes en lees/bekijk ze maar al te graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kijk zelf geen sprookjes maar deze blog stuurt mij naar een compleet nieuwe wereld van sprookjes en fantasie leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen