woensdag 3 november 2021

Kleur is wat betekenis kent...

Je merkt het of niet, maar er is weer een golf aan zieke mensen. Corona, verkoudheden en griep nemen weer de hand. Dat is vervelend, maar deze periode is niet alleen maar slecht. Het heeft ook zijn kleine geschenkjes en dat kan voor kleur zorgen. Niet alleen in de figuurlijke zin, maar ook in de letterlijke.


Hierboven kan je de betekenis van kleuren zien.


Corona is back!

Het feit dat corona en andere ziektes terug zijn, is geen goed teken, maar we leren er wel mee te leven. 'Ach, dat denk ik toch'. 

Onlangs werden door de overheid nieuwe maatregelen aangekondigd. Na onze maand volledige vrijheid, werden we met zijn allen terug op het matje geroepen. Herhaaldelijk wordt er weer van ons verwacht een mondmasker te dragen. Als extraatje mogen we nog wel naar evenementen en dat zonder mondmasker; onder voorwaarden van een covid-safe ticket. Is het dan allemaal zo erg? 'Nee', ik vindt van niet. We krijgen de kans om te 'leven' en dat met drastische opflakkeringen van corona. We kunnen zelfs iedereen zien die ons nauw bij het hart ligt. Dat is toch wel een mooier beeld als die grijze muren die we wellicht allemaal al grijs gekeken zijn. 


NAR-CNT


Wat er onder onze voeten is...

Wat er onder onze voeten ligt, is meestal niet het vrolijkste om naar te kijken of is er misschien iets veranderd? Ja, zeker en vast. Kom eens uit je kot en ga eens de straten op of het bos in. Je zal snel ervaren dat er een heel pak bladeren de ondergrond bedekt. Er is geen enkel moment doorheen het jaar dat je zo vrolijk kan worden door naar de grond te kijken als in de herfst. Niet alleen de grond is bedekt met kleur. Ook de bomen dragen nog de laatste blaadjes van hun kruin - die nu als enkelingen de aandacht kunnen vestigen van ieder die het bos lief is. Want eenzelfde blaadje van een boom in de herfst. Is niet hetzelfde als datzelfde blaadje in de zomer. In de herfst moeten we niet ver van uit onze zetel om een beetje kleur te zien. In de zomer gaan we eerder figuurlijk opzoek naar de kleur van het leven. Na al die kleuren komen we helaas in de maanden januari, februari (en misschien een stukje van maart) in het donkere terecht. We zien dan geen of weinig kleur meer in de realiteit en we zien weinig planten het hoofdje boven de grond steken. Dat zijn dan bij uitstek ook de maanden dat mensen het ongelukkigst zijn. Na de maanden van grauw en duisternis, worden onze harten weer verwarmd door de zon en krijgen we weer hoop, door de aanwezigheid van nieuw leven. Dat noemen we de lente en na de lente is onze cirkel weer rond.


Het Nieuwsblad


Op stap in het bos...

Zojuist vertelde ik al over de velen die ziek zijn geworden deze periode. Ook ik ben niet kunnen ontsnappen aan de velen beestjes die mij per se moesten hebben. Dus ik mocht het ook ontgelden. Dat wil zeggen niet naar school, geen stage en ook niet werken in de vakantie. Veel sociaal contact dat wegvalt dus, maar ik had wel veel tijd met mijn gezin. Want zij waren ook al de dupe van het virus. Zij moesten veiligheidsoverwegen hun ziektedagen thuis of in het bos doorbrengen. Voor we het bos ingingen keken we eerst heel veel films, maar uiteindelijk wordt je dat snel beu. Al snel maakte we het plan om elke dag een deugddoende wandeling te maken in de bossen. Een superidee! Het bos is een goed medicijn om je laatste symptomen weg te werken. De door de bomen gezuiverde lucht die je kan inademen. Het rustgevende -en mooie geluid van de vogeltjes die fluiten. Om nog maar te zwijgen over al die prachtige kleuren die je opzadelen met positieve energie- en gevoelens. Niet alleen de kleuren dragen bij tot de verbeelding. Ook de krakende bladeren onder je schoenen spelen een rol. Zij geven je het gevoel dat je op de wolken loopt. De lasten die je draagt op je schouders vallen op 1,2,3 weg. Ook krijg je een ligt gevoel. Je gaat je precies een pluimpje voelen dat heen en weer beweegt, met de zachte wind. Naast al deze filosofische praat over het bos, zijn er daarentegen duizenden paddenstoelensoorten die allemaal gevonden willen worden. Ik noem ze ook wel eens 'de parels van de herfst'. Dat zijn ze ook en zeker als je ziet hoe hard het rood van de vliegenzwam kan schitteren. :P


Belgisch Antigifcentrum 


'Kleur doet leven'

Er wordt wel eens gezegd dat 'kleur doet leven', maar is dat wel zo? Bij mij in ieder geval wel. Als ik droevig ben, dan zal ik eerder kijken naar donkere kleuren. Als ik dan weer blij ben, dan zal ik eerder de lichtere kleuren opzoeken. Eigenlijk zijn mensen wezens die hun innerlijke persoon overal gaan proberen terug te zoeken. Dat doen ze vaak in films, boeken, activiteiten, maar ze zijn ook automatisch geneigd om te kijken naar de kleuren die iets te maken hebben met hun emoties. Naast donkere en lichte kleuren, zijn kleuren ook wel te verdelen in koude en warme kleuren. Koude kleuren zijn meer de droevige kleuren en warme kleuren weerspiegelen passie- en geluk.


Style Consulting

Kan jij kracht uit kleur halen?

Na het lezen van deze blog hoop ik dat jullie de kracht van kleur kunnen gebruiken in jullie levens. Dat zou echt fijn zijn, want we leven nog altijd in lastige tijden.

1 opmerking:

  1. Ja ik heb zeker de kracht van kleur kunnen gebruiken in mijn leven ondanks de grijs kleurige coronagolf waar we nu in zitten. Maar voor mij zie ik nog steeds het leven kleurrijk. Thanks voor de boeiende blog bro!

    BeantwoordenVerwijderen