donderdag 17 december 2020

3 soorten mensen in het verkeer

In het verkeer heb je drie soorten mensen. Over die drie soorten mensen ga ik het vandaag hebben, maar ook zal het gaan over mijn ervaringen met agressie in het verkeer. Deze blog zal ik schrijven zowel vanuit het perspectief van een autobestuurder als fietser.


De agressieve chauffeur 

In het verkeer heb je de agressieve chauffeur die altijd te snel rijdt of bij het minste uit zijn krammen schiet. Maar ook zal deze bestuurder sneller een roodlicht/oranjelicht voorbijrijden, wat natuurlijk echt niet oké is. Uiteraard zal een agressieve bestuurder nog veel meer doen, hierbij denk ik aan veel te snel rijden en onnodige risico's pakken om toch maar vijf minuten eerder op zijn locatie te zijn. Ook is de agressieve bestuurder een persoon die de files doet groeien door heel de tijd van rijvlak te wisselen tijdens het filerijden. Ook op die manier denkt hij weer eens aan zich zelf. Maar als iemand anders het zou doen, dan zou hij gefrustreerd geraken. Kort samengevat: "agressieve bestuurders zijn egoïsten", alles moet maar om hun draaien. De veiligheid van de andere bestuurders heeft weinig of geen belang voor hun. Ook zijn dat soort mensen de bestuurders die met hun zatte botten achter het stuur zitten of die drugs gebruiken voor het rijden. Maar natuurlijk zijn zij de mensen die overal tegen kunnen volgens hun zelf, niet dus. Agressieve bestuurders zijn vaak ook de mensen die de schuld op iemand anders steken, ook al zijn ze zelf dik in fout. Meestal zijn dat ook de mensen: waar je voor het minste de politie moet bellen bij blikschade. Aangezien zij toch nooit iets verkeerd kunnen doen in hun eigen ogen. Naar mijn mening zouden ze die mensen uit het verkeer moeten halen. Maar helaas kunnen die zelfde mensen ook het verkeerde gedrag tonen met de fiets of ze kruipen gewoon zonder rijbewijs in hun auto. Op de fiets bestaat agressie in het verkeer net zo zeer als met de auto. Met de fiets kom je ook vaak coureurs tegen die niet eens een fietsbel hebben, die mensen steken je dan gewoon voorbij zonder te bellen. Vaak steken ze je dan voorbij zonder te laten weten dat ze je voorbij gaan steken. Als fietser kan je dan wel eens goed verschieten en zeker als ze je rakelings voorbijrijden of je zelfs letterlijk in de gracht rijden. Het is gewoon onaanvaardbaar hoe sommige coureurs voor heel gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Helaas zijn de gevaarlijke fietsers niet enkel de coureurs, maar ook de mensen met een speedbike of elektrische fiets kunnen er duidelijk wel wat van. Dat zijn dan weer de mensen die vinden dat ze hun fiets zo hard mogelijk moeten opdrijven om toch maar tegen de maximale snelheid te kunnen fietsen. Die mensen hebben dan vaak ook nog nooit van een bel gehoord, die steken liever meteen voorbij. Anders zou dat hun mogelijks een paar seconden vertragen. Maar gelukkig heb ik het maar over de uitzonderingen, natuurlijk is niet iedereen zo. Tot slot heb je dan nog fietsers die overal rijden, ook al is dat niet toegestaan. Je hebt mensen die op hun eentje op een grote baan fietsen terwijl er een fietspad naast ligt of het voorbeeld van fietsers die op het voetpad fietsen, wat ook niet kan. Maar toch doen deze mensen het, waarom is mij een groot raadsel. Alleen zorgen ze voor veel hinder en gevaarlijke verkeerssituaties.


FamilieNieuws.com


 De passieve chauffeur

Naast de agressieve chauffeur heb je ook nog de passieve chauffeur, dat is helemaal het omgekeerde van de agressieve chauffeur. De passieve chauffeur dat zijn de mensen die iedereen zijn vriend kunnen zijn, de agressieve chauffeur niet inbegrepen. Deze mensen houden zich ten alle tijden véél te strikt aan de verkeersregels, ze gaan niet vaak de wet breken uit overmacht. Wat heel sympathiek van hun is, maar het kan ook vertraging veroorzaken of ook gevaarlijke situaties in sommige gevallen. In tegenstelling van de agressieve chauffeur zal deze bestuurder zich altijd aan de maximale snelheid houden. Dat betekent dat ze op een plaats van 70 km/h ook niet sneller zullen gaan, ze zullen eerder 65 km/h rijden. Dat vindt ik een goede opstelling dat je niet te hard rijdt, maar persoonlijk vindt ik het soms wel frustrerend als je kilometers aan een stuk achter zo'n voertuig moet blijven. Maar liever zo, dan te hard. Een passieve bestuurder is ook wel eens de bestuurder die zijn eigen belangen zal verwaarlozen, zo gaan zij heel gemakkelijk hun eigen voorrang afgeven. Wat iets goed is als iemand anders geen rekening houdt met de voorrang aan rechts of een voorrangsweg. Maar anderzijds gaan ze op die manier een wachtrij creëren van allemaal mensen die snel naar hun locatie willen. Dit kan soms ook leiden tot een ongeval waarbij ze soms zelf ook verantwoordelijk kunnen verklaart worden. Want volgens de wet hadden zij hun voorrang moeten pakken, maar dat deden ze onnodig niet. Hierdoor ontstaat er dan ook een onverwachte situatie waar niet iedereen van weet hoe te reageren. Wat wel fijn aan deze mensen is dat ze altijd medeleven hebben met de andere mensen op de baan, daar bewonder ik ze absoluut voor. Maar soms zijn mensen passief in het verkeer omdat ze niet genoeg zelfvertrouwen hebben of dat ze eigenlijk rij onbekwaam zijn. Op die manier nemen ze een assertieve houding aan, maar eigenlijk is het in mijn ogen agressief om de baan op te gaan als je niet aan deze vereisten voldoet. Dit is wel per uitzondering van een leerling bestuurder zoals ik, daar kan je natuurlijk niet direct van verwachten dat ze heel veel zelfvertrouwen op dat vlak uitstalen. Maar oudjes die nog achter het stuur kruipen als ze geen steek meer zien of als ze doof zijn, dat vindt ik dan weer niet kunnen. Passieve bestuurders zijn vooral mijn vrienden als ze met de fiets zijn, die mensen zullen altijd aankondigen als ze je voorbijsteken. Wat ik echt een hele must vindt in het verkeer. Vaak gaat het aangekondigd voorbijsteken met de fiets gepaard met een "goede dag". Zo ben je niet alleen veilig in het verkeer, maar ook ben je nog eens heel sociaal en vriendelijk.


AD.nl


De Assertieve chauffeur

De Assertieve chauffeur is ongetwijfeld de beste bestuurder die je in het verkeer kunt tegenkomen. Deze heeft de kracht van een agressieve bestuurder om risico's te nemen indien het echt niet anders gaat. Maar deze zal altijd met het oog op de veiligheid rijden net zoals de passieve chauffeur. De assertieve bestuurder zal 70 km/h rijden waar je 70 km/h mag rijden. Hij zal er niet veel onder of boven zitten, de assertieve bestuurder zal wel zijn snelheid aanpassen aan onvoorziene/voorziene omstandigheden. Ook is de assertieve chauffeur hoffelijk en zal dus niet onnodig ritsen tijdens het filerijden. Anderzijds zal deze bestuurder ook niet onnodig zijn voorrang afstaan aan andere weggebruikers. Deze bestuurder kan op elk moment de vrede tussen hem en andere weggebruikers bewaren en is zelf ook rustig. Hij zal dus altijd oplossend denken bij problemen, dat wil zeggen dat hij niet in paniek gaat slagen of een ander zomaar gelijk gaat geven. Een assertieve bestuurder volgt altijd de regels tot op de voet op, tenzij dit niet anders kan door de omstandigheden. Maar ook zijn assertieve fietsers leuke mensen om tegen te komen tijdens het fietsen, zij zullen altijd de regels volgen voor fietsers. Dat wil zeggen dat ze altijd zullen rijden op voorbehoudenplaatsen voor fietsers aan een juiste snelheid. Als een assertieve fietser je wilt voorbijsteken, dan zal hij dit op een heel veilige manier doen. Hij maakt eerst duidelijk dat hij je gaat voorbijsteken op een correcte manier. Dit kan zijn met een "goede dag" of door even op een beleefde en ongehaaste manier te bellen. Met andere woorden: "de assertieve bestuurder is de voorbeeld leerling uit de klas". Hij zal dus altijd zijn best doen om zo veilig en correct mogelijk te rijden, dit gebeurd onder anderen door defensief te rijden.


Test Aankoop


Mijn ervaringen met andere bestuurders... 

Zelf heb ik voor de korte tijd die ik rij al behoorlijk wat ervaringen gehad met deze soorten bestuurders. Ik heb al hele assertieve bestuurders meegemaakt, de bestuurders die ik het meeste zie. Maar ook heb ik al niet zelfverzekerde bestuurders of passieve chauffeurs op de baan gezien, die heel de tijd maar liggen te twijfelen. Maar helaas zijn ook de agressieve bestuurders aanwezig op het beeld van de openbare weg. Die bestuurders blijven maar gevaren veroorzaken door hun egoïstisch denken. Over de assertieve bestuurders valt niet veel te zeggen aangezien ze toch al voorbeeldig zijn. Maar helaas is dat wel het geval bij de agressieve bestuurder. Zo wou ik eens invoegen op de weg waar ik een zee van ruimte had, maar helaas vond een andere auto dat hij tegen een gigantische snelheid moest rijden. Hij kon mij al van ver zien invoegen, alleen had ik even tijd nodig om dat maneuver goed uit te kunnen voeren. Er was nu eenmaal ook nog eens een drukke fietspad tussen de straat en de parking. Dus ik reedt rustig op de baan en de auto kon zonder probleem stoppen, alleen vond de auto het nodig om heel hard te tuten om mij op te jagen. Eigenlijk had hij helemaal geen recht om te tuten, want in eerste instantie reedt hij veel te hard en ik had tijdig duidelijk gemaakt dat ik ging invoegen. Ook het invoegen gebeurde niet te traag, maar toch vond hij het nodig om te tuten. De enige reden waarom hij kon tuten was omdat het weer eens niet snel genoeg ging voor hem. Hij was verplicht om achter mij te blijven, want er was een doorlopende witte lijn. Maar ook daar wou hij geen rekening mee houden, hij probeerde verschillende keren mij voorbij te steken. Alleen liet het verkeer van de andere rijrichting dit niet toe, wat te begrijpen is. Gedurende een kleine afstand was hij verplicht om achter mij te rijden. In die tijd had hij verschillende keren uit het niets geclaxonneerd, maar mijn aandacht kreeg hij niet. Iemand die zich zo opstelt wil ik nog liever even ophouden, maar dat deed ik natuurlijk niet. Want uiteraard moet jezelf in alle situaties de kalmte kunnen bewaren, er moet tenslotte iemand volwassen zijn. Na een tijdje moest ik een straat inslaan aan de ander kant van de weg, op dat moment moest ik even wachten tot iedereen in de andere rijrichting gepasseerd was. Ook hier begon hij weer onnodig te tuten, mijn grootvader die als begeleider meereed was woest op hem. Maar met heel wat moeite kon hij zich bedwingen. Toen we de straat inreden waren we eindelijk van hem verlost, waarvoor dank. Helaas doen dingen zoals de toetende bestuurder zich vaker voor, zo zijn al verschillende bestuurders mij aan veel te hogesnelheden voorbijgestoken. Vaak doen ze zelf niet de moeite om de lijnen te respecteren. Ook het feit dat ze in een bocht aan het voorbijsteken zijn laad hun vaak koud. Ze steken voorbij alsof er op het bordje van de "L" een aanwijzing staat: "steek mij voorbij". Maar ook het omgekeerde gebeurd weleens, soms treuzelen de passieve bestuurders zo erg dat je gewoon te laat bent op je bestemming. In dat geval rijden ze geen 70 km/h waar je 70 km/h mag rijden, maar wel bijvoorbeeld 50 km/h waar de situatie het gemakkelijk toelaat om 70 te rijden. Maar wat met de auto gebeurd, gebeurd ook gewoon bij fietsers. Het is eigenlijk een enorm probleem overal in het verkeer.


Quest


Wat voor bestuurder ben ik?

Voor mij zelf is het moeilijk te zeggen wat voor chauffeur ik ben, maar ik doe wel op alle vlakken serieus mijn best om het goed te doen. Ik probeer altijd mijn volgafstanden goed te hanteren op basis van de snelheid en de omstandigheden. Zelf probeer ik het verkeer ook niet op te houden, maar soms kan ik wel iets trager zijn als bestuurders die al een 'echt' rijbewijs hebben. Maar in het algemeen ligt mijn tempo vrij goed, al zeg ik het zelf. Op het vlak van voorrang zal ik indien mogelijk mijn voorrang pakken. Maar als het niet mogelijk is, dan maak ik er ook geen fiasco van. Ook ben ik iemand die graag defensief rijdt en graag rekening houdt met de milieuvriendelijkste manier om te rijden. Ik probeer dus zo veel mogelijk in een goede versnelling te rijden, waardoor mijn ecologische voetafdruk beperkt blijft. Dus ik denk dat ik een assertieve bestuurder ben.


VROOM.be


Wat voor bestuurder ben jij?


Ik hoop dat jullie deze blog over "3 soorten mensen in het verkeer" leuk vonden en dat er iets uit te leren viel.

1 opmerking:

  1. Wat een leuk artikel! Haha, grappig hè al die type chauffeurs. Ik heb zelf nu al 6 jaar mijn rijbewijs en ik kan inmiddels wel zeggen dat ik , een assertieve chauffeuse ben, net als jij!

    BeantwoordenVerwijderen