woensdag 16 december 2020

"De beste Nederlandstalige muziek"

Zo als de meeste mensen wel weten: 'ik ben geen muziekkenner'. Maar ik luister wel graag muziek. Muziek in alle genres, thema's en talen, maar persoonlijk heb ik toch een lichte voorkeur voor Nederlandse rap. Daarom ga ik vandaag een blog schrijven over mijn favoriete Nederlandse muziek, het zal niet perse over rap gaan. Maar rap zal er in het algemeen wel veel instaan. 


Waarom ben ik fan van Nederlandse muziek?

Waarom ik juist fan ben van Nederlandstalige muziek weet ik niet, maar er zijn wel wat factoren die meespelen. Zelf ben ik iemand die graag naar muziek luistert van muzikanten in m'n buurt, dat kunnen Nederlanders, Belgen, Fransen of Duitsers zijn. Het leuke aan nummers van muzikanten in de buurt is dat hun nummers goed aansluiten op de wereld waar we als Belgen/Nederlanders vandaag de dag inleven. We zien in hun clips bijvoorbeeld plaatsen die we zelf al eens hebben bezocht. Dat kan ervoor zorgen dat we direct mee zijn met de clip omdat we zelf ook een beeld hebben gevormd van die bepaalde locatie. Die beelden kunnen vaak nog versterkt worden door de teksten en de clip. Op die manier kan het soms lijken alsof je zelf ook in die clip leeft en dat je ook een verhaal hebt in die muziekclip. Maar persoonlijk vindt ik ook dat Nederlandse en Belgische artiesten een mooi stemgeluid hebben, met dat stemgeluid is het al makkelijker om mensen te overtuigen van de lyrics die ze zingen. Iemand met een goed stemgeluid neem je automatisch serieuzer als iemand die geen goede stem heeft. Uiteraard zijn er ook nog andere redenen om iets serieus te kunnen nemen, zo denk ik aan een tekst die de muzikant helemaal zelf heeft geschreven. Zelf valt het me soms snel op als de tekst niet geschreven is door de artiest zelf, maar door een externe sing and songwriter. Wanneer ik dat uit de muziek kan afleiden, dan haak ik meestal al af. Daarnaast speelt de houding van de muzikant die zijn nummer op het moment inzong ook een zeer grote rol naar geloofwaardigheid. De muzikant moet het inzingen alsof hij elk woord wat hij zegt zelf geloofd, ook al is dat in de praktijk niet allemaal waar. Maar als je iets al zelf geloofd, dan is het makkelijker om een ander ook te overtuigen van je verhaal. Maar ook is het belangrijk dat een zanger teksten schrijft waar iedere persoon zich zelf in het verhaal van een tekst kan plaatsen. Je moet je teksten dus zo formuleren dat het lijkt dat heel de bevolking hetzelfde verhaal beleefde op zijn eigen manier. Zo voelen mensen zich aangesproken om dat ene nummer te luisteren. Nog een factor is de humor van de teksten, de tekst moet heel af en toe eens een lachwekkend stukje bevatten. Zo kan je een beetje afwisseling bieden tijdens een clip en je kan een lach op iemand zijn gezicht toveren, dat zal zeker een motiverend effect hebben. Alleen zijn humoristische zinnen soms ook een valkuil als je iets serieus wilt brengen. Maar als je iets in het belachelijke wilt trekken, dan moet je vooral zoveel mogelijke humoristische teksten gebruiken. Je past je teksten dus ook een beetje aan naar het soort publiek dat je wilt aantrekken. Tot slot moet er een goeie zinsbouw zijn, maar af en toe eens daarvan afwijken kan geen kwaad in sommige genres. Maar het moet duidelijk blijven.


AXED


Mijn favoriete genres...

Zoals jullie wellicht al weten ben ik een rap fan, maar ook de Nederlandse-pop doet het heel goed bij mij. Ook al is er bij mij maar één persoon die ik luister in de Nederlandse-pop en dat is Marco Borsato. Ik weet dat het vreemd is, maar het is toch zo. Iets verder in de blog zal je te weten komen waarom ik juist Marco Borsato zo goed vindt in zijn genre.

Rap vindt ik een goed genre binnen de Nederlandse muziek omdat ze van elk nummer een prachtig kunstwerk kunnen maken. Dat komt ongetwijfeld door hun grappige woordkeuze waar niemand anders zou kunnen opkomen. Hun teksten zijn zo creatief bedacht en meestal schrijven ze hun teksten zelf, waardoor ze mij als persoon goed kunnen overtuigen van hun verhaal. Op die manier geloof ik elk woord dat ze zeggen op het moment dat ik hun nummer beluister. Ze hebben dus wel degelijk een gave om een bepaald gevoel bij mensen op te wekken, een gevoel dat snakt naar meer. Toevallig hebben ze ook videoclips gemaakt die je ontelbaar veel kunt beluisteren doordat je altijd nieuwe dingen kunt ontdekken in hun clips, die je niet per direct kunt zien. Daardoor heb je het gevoel dat je dat nummer nog maar voor de eerste keer hebt geluisterd. Maar uiteindelijk vertelt bijna elke clip een stukje van hun levensverhaal dat op een heel erg goede manier wordt voorgesteld.


Fonds Podiumkunsten


Wie zijn mijn favoriete artiesten?

Er zijn heel wat artiesten die ik goed vindt binnen de rap, maar toch hebben ze mij op hun eigen creatieve manier zover gekregen. Wat op zich al een hele prestatie is. Maar allemaal hebben ze wel één ding gemeen en dat is de echtheid van hun nummers. Hier onder geef ik een opsomming van mijn top drie, maar ik ben van nog veel meer Nederlandse muzikanten fan, zo ben ik fan van: Snelle, Ronny Flex, Dopebwoy, Frenna en Bizzey,... .


YouTube


Wie is Boef? (nr. 1)

Boef is ongetwijfeld samen met Lil Kleine en Ronny Flex sinds 2015 de koning van de Nederlandse rap. Maar zijn echte naam is eigenlijk niet boef, maar wel Sofiane Boussaadia die geboren en getogen werd te Aubervilliers in Frankrijk. De rapper is ondertussen 27 jaar en is al een tijdje miljonair door zijn grootte succes binnen de rap. Hierdoor heeft hij al heel wat contracten voorgeschoteld gekregen en al een hele lijst met nummers geplaatst verspreid over zijn vier albums: 'Gewoon Boef (2016)', 'Slaap te kort (2017)', '93 (Deluxe version) (2019)' en 'Allemaal een droom (2020)'. Stuk voor stuk waren al zijn albums supergoed, met als starter zijn warming-up: 'Gewoon Boef'. Met dat album begon hij vriend en vijand te verbazen met zijn niet normaal grote talent: rappen. Daarna schreef hij een jaartje later 'Slaap te kort', waar hij uiteindelijk pas echt zijn bekendheid mee scoorde. Vooral dan door het nummer: 'Habiba'. Maar naast zijn albums was hij ook heel succesvol op het gebied van festivals en optredens.


Trix Antwerpen


Waarom ben ik fan?

Ik ben een enorme fan van boef omdat hij gewoon kan zeggen wat hij denkt en wat hij allemaal heeft meegemaakt, hij schrijft dus echt persoonlijke dingen. Daar heb ik echt respect voor, want het lijkt me heel moeilijk om zo'n verleden te hebben. Maar toch dag-in-dag-uit heel dat verhaal moeten herhalen. Ook de dingen die ik schreef die ik in een nummer wil, die dingen zitten in zijn nummers. Hij is echt het figuur dat het niveau van de rap in Nederland en België hoog legt.



Wie is Lil Kleine? (nr. 2)

Lil  Kleine is naast Boef ook een grote rapper. Zijn echte naam is Jorik Scholten en is geboren te Amsterdam in Nederland. Hij is bekend van verschillende albums: 'Wop (2016)', 'Alleen (2017' en 'Jongen van de straat (2020),... . Hij opende zijn carrière door het nummer 'Drank en Drugs' online te gooien in 2013, maar ondertussen heeft Lil Kleine de ene hit na de andere gescoord. Hierbij denk ik aan 'Krantenwijk' en 'Lotterij', maar deze artiest heeft nog zoveel nummers waar hij alle trending pagina's mee kon binnen stormen. Net zoals Boef treed hij ook heel veel op in het binnenland of buitenland.


100%NL Magazine


Waarom ben ik fan?

Om eerlijk te zijn ben ik al fan van Lil Kleine sinds zijn prille begin. Ik zag voor het eerst zijn clip 'Drank en Drugs' passeren op het televisiekanaal van JIM-TV, toen dacht ik meteen als 13 jarige: "wow, dit is pas muziek". Nadien wou ik het nummer nog beluisteren, daarom zocht ik het op op het internet. Het nummer lied zich snel vinden tussen alle zoekresultaten. Toen ik het nummer zag staan, dan moest ik het ook zo snel mogelijk afspelen. Ik moest en ik zou dat nummer nog eens beluisteren, dat had ik mezelf beloofd. Dus dat deed ik dan ook maar. Genietend drukte ik op de afspeelknop met nog steeds dezelfde kick als de eerste keer. Vanaf die tijd ben ik altijd met bewondering naar zijn muziek beginnen luisteren tot op de dag. Ik heb heel zijn parcour gezien tot op de voet, het was heel speciaal om hem van jongen die zijn school verliet te zien groeien tot een van de beste rappers van Nederland. Daardoor heeft ook hij echt wel mijn respect verdiend.




Wie is Marco Borsato? (nr. 3)

Marco Borsato is een zanger van 53 jaar geboren te Alkmaar in Nederland. Hij is een zanger in het genre pop en heeft al hopen nummers geschreven, dat deed hij eerst in het Italiaans. Maar dat was niet zo'n groot succes, maar in 1994 besliste hij om nummers te schrijven in het Nederlands. Daardoor is hij op korte tijd heel erg hard doorgebroken en begon het ene album na het andere te droppen. Ook heeft hij internationaal heel wat optredens gedaan, waardoor hij naam kreeg. Ondertussen heeft Marco Borsato al heel wat klassiekers gemaakt zoals: 'Rood' en 'hoe het danst'. Het is zelf zo dat heel wat grote artiesten staan te popelen om samen met hem een nummer op te nemen.


YouTube


Waarom ben ik fan?

Ik ben grote fan omwille van zijn filosofische teksten die geniaal zijn. Die teksten zijn zo goed opgebouwd dat ze altijd blijven hangen in mijn hoofd. Dat is naar mijn mening het allerbelangrijkste aan een song dat de lyrics blijven hangen. Dat doet hij dan ook enorm goed. Maar ook is deze artiest niet bang om nummers te schrijven over persoonlijke dingen, zo schreef hij een nummer over vreemd gaan. Ook al is hij zelf ook vreemd gegaan, dat vindt ik enorm moedig. Dat verteld ook over hem hoe open-minded hij wel niet is, dat is iets wat ik ook belangrijk vindt aan een muzikant. Zijn nummers zijn zelfs zo goed dat ik mij uit mijn rap-tunnel heb laten trekken, want ik heb een soort tunnelvisie voor rap. Rap is voor mij normaal: "de enige muziek", maar toch sloeg hij erin om de tunnelvisie te doorbreken waarvoor mijn grote respect.



Mijn favoriete nummer...

Tot voor kort was het voor mij heel moeilijk om te zeggen wat mijn favoriete nummer is. Maar daar is verandering ingekomen toen Dopebwoy en Lil Kleine het nummer "Dansen aan de gracht" uitbrachten. Dat is een nummer over een relatie tussen twee mensen die ver uit elkaar wonen. Daarom willen ze met dit nummer zeggen dat je gewoon je geliefde naar je woonplaats moet brengen of andersom. Het is een nummer met een mooie clip, goede tekst en een mooie beat op de achtergrond, meer moet een nummer niet zijn. Het nummer is nog niet zolang uit, maar ik was al fan vanaf dag één en heb in tussentijd het nummer al elke dag minstens één keer beluisterd. Het feit dat het nummer me nog altijd niet heeft verveeld wil voor mij al wel wat zeggen, daarom kan ik met overtuiging zeggen dat dat absoluut mijn favoriete nummer is.




Voor wie wil meezingen:

Ik vlieg je over naar Amsterdam
Zorg dat je morgen hier naast me staat
Doorgaan en flex tot de laatste nacht
Ze wil met me dansen aan de gracht
Ben met Money, heb m'n beat van Money
Ik vlieg d'r over naar Amsterdam
Zorg dat ze morgen hier naast me staat
Doorgaan en flex tot de laatste nacht
Ze wilt met me dansen
Ik, ik vlieg je over naar Amsterdam
Zorg dat je morgen hier naast me staat
Doorgaan en flex tot de laatste nacht
Ze wil met me dansen aan de gracht
Ik, ik vlieg d'r over naar Amsterdam
Zorg dat ze morgen hier naast me staat
Doorgaan en flex tot de laatste nacht
Ze wilt met me dansen aan de gracht, yeah-yeah-yeah
Vlieg d'r over want ik wil d'r naast me
Laat geboekt, dus ze neemt de laatste
Lage Uber en ze Snapt de grachten
Duizend koffers, ze is iets van plan, yeah
Voel je special, 't is niet vaak als ik dat doe
Loop met pengs in de stad nu
Neem die bon, ik heb buit in m'n zak nu
Op Cura of een drankje Izakaya
Fleeky in a dress, she on fire
Je kent me, ik ben fully in designer
En we matchen, dus ik hou d'r aan de zijkant
Zorg dat je morgen hier naast me staat
Doorgaan en flex tot de laatste nacht
Ze wil met me dansen aan de gracht
Ik, ik vlieg d'r over naar Amsterdam
Zorg dat ze morgen hier naast me staat
Doorgaan en flex tot de laatste nacht
Ze wilt met me dansen aan de gracht
Uh, ik zeg je, 'Schatje, maak je klaar en pak je koffer in'
Dus beter laat het maar
Ik vlieg je over naar m'n stad en schat, ik haal het daar
Echt waar, je moet me zeggen wat je hebben wil
Al die mannen zeggen niks, nee, al die mannen zeggen veel
Ikke laat je zien, schatje, kijk hoe ik je inpak
Ikke haal een jurk voor je en dan kom ik in pak
Ik heb de tent going up op een dinsdag
Kijk hoe ik lach steeds weer als ik winst pak
Ikke trek een bom voor je weer, wat een inslag
En ik pak die money rechts als het niet meer links lag
Het wordt gezellig als m'n mattie je vriendin mag
Schat, ik boek een jet voor je, ik wil dat je instapt
Ik, ik vlieg je over naar Amsterdam
Zorg dat je morgen hier naast me staat
Doorgaan en flex tot de laatste nacht
Ze wil met me dansen aan de gracht
Ik, ik vlieg d'r over naar Amsterdam
Zorg dat ze morgen hier naast me staat
Doorgaan en flex tot de laatste nacht
Ze wilt met me dansen aan de gracht


Vandaag heb ik het eens over mijn favoriete Nederlandstalige muziek gehad. Zo heb ik je in deze blog verteld wat voor mij een goed nummer is, wat ik de beste genres vindt in het Nederlands, welke artiesten ik goed vindt en ik zeg ook wat mijn lievelingsnummer is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten