dinsdag 15 december 2020

"DIT WORDT DE DONKERSTE KERST OOIT"

 Normaal is de kerstperiode de mooiste tijd van het hele jaar, maar dit jaar zal helemaal anders zijn door het hele corona gebeuren. In deze blog zal je lezen hoe mijn feestdagen zijn in tijden van corona.


Heb ik mijn kerstboom gezet?

Dit jaar was een zwaar jaar met heel veel afzondering van sociale contacten, daarom besloot ik met het gezin om dit jaar extra vroeg de kerstboom te zetten. Op die manier willen we toch nog een soort van sociaal gevoel evenaren, maar helemaal hetzelfde is het helaas niet. Maar het opstellen van de boom was wel een moment waarop we als gezin niet aan de pandemie moesten denken. Het was een gevoel dat we de laatste tijd steeds minder hebben omwille van corona. Maar het opstellen van de kerstboom gaf ons toch gedurende een paar uur hoop. Ook is de kerstboom van het zolder halen een ritueel dat ieder jaar plaatsvind, normaal gebeurd het bij ons pas na Sinterklaas, maar dit jaar konden we absoluut niet wachten tot dat moment. We hadden gewoon te veel noot aan de kerstperiode. Het was een moment van zaligheid toen we de zware doos met de kerstboom in naar beneden tilden tot het plaatsen van de laatste kerstbal. Het plaatsen van de boom gebeurde aan een heel traag tempo zodat we van elke seconde konden genieten. We plaatste heel rustig de voet van de boom en staken nadien de stam erin. Vervolgens pakte we de eerste takjes voor vanonder vast alsof ze bij het minste zouden breken. Daarna plooide we zeer zorgvuldig de eerste takjes open. Na een hele tijd waren alle takjes opengedaan en in de kerstboom geklikt. Daarna konden we met de lichtjes beginnen, maar voor we dat deden werd eerst onze houtenster helemaal vanboven op de boom geplaatst alsof hij van glas was. Nadien konden we dan langzaam de lichtjes vastmaken aan de ster om ze dan verder af te rollen tot de lichtjes lagen op de eerste laag, daarna konden we de lichtjes niet snel genoeg in het stopcontact steken. Ook dat was puur genieten, het leek alsof de lampjes warmte afscheden, maar dat was natuurlijk niet echt zo. Dat was puur de noot aan kerst. Na een paar minuutjes van de denkbeeldige warmte van de lampjes was het tijd om over te gaan naar de kerstballen. Tijdens deze stap gingen we zeer geconcentreerd aan het werk om balletje per balletje heel de kerstboom te vullen genietend van iedere seconde. Het leek alsof de 'tijd' nooit was uitgevonden en dat er geen verplichtingen waren, maar dat alles mocht, niks moest. Het was een moment van genot en gewoon terug onze kindertijd herbeleven. Alleen jammer dat de kerstballen er weer veel te snel inhingen, maar al goed dat er ook nog een kerststal was. Tot slot plaatste we als een gezin vol liefde de kerststal onder de boom. Daarna genoten we nog een half uurtje na van het zetten van de kerstboom met de nodige kerstmuziek.


Libelle


Nieuwjaarsbrieven schrijven...

Het schrijven van nieuwjaarsbrieven was nog nooit zo moeilijk als dit jaar, niet om te zeggen van hoeveel ik wel van hun hou. Maar wel omdat ik een betere tijd in twijfel trek. Op dit moment lijkt de hele coronasituatie op een donkere tunnel met licht achteraan, maar je hebt alleen geen idee of het licht het einde van de tunnel is of dat het gewoon een zeldzame lamp in de tunnel is. Want telkens als er iets goed wordt gezegd zoals de vaccins, dan is het nog niet zeker dat genoeg mensen zich willen inenten zodat we terug ons oude leven kunnen oppikken. Volgens mij had ik mij wat minder objectief moeten opstellen bij het schrijven van nieuwjaarsbrieven, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want mijn autisme maakt het er ook niet makkelijker op. Maar ook had ik niet zoveel speciale momenten als andere jaren om even in de kijker te zetten, daardoor ben ik serieus moeten gaan graven doorheen het jaar achter kleine momenten die me doorheen het jaar enorm gelukkig hebben gemaakt. Door deze strategie heb ik toch nog wel wat positieve dingen kunnen schrijven over 2020, wat echt wel een moeilijke opgave was. Maar met het nodige doorgezet heb ik toch nog een mooie uitgebreide brief kunnen schrijven die recht uit mijn hart komt. Alleen is het verschil van deze brief wel duidelijk te zien met de brieven van de voorbije jaren, want de voorbije jaren leek alles op een dromerige manier voorgesteld. Dit jaar lag de nadruk eerder op het realistische. Maar ik ben toch blij dat ik een brief heb kunnen schrijven waar mijn grootouders tranen van in hun ogen zouden krijgen. Ook voor mij was het schrijven van die brieven vrij emotioneel confronterend aangezien je altijd je ziel in zo'n brief stopt. Maar dit jaar ging het vooral over corona en dat we van alles niet kunnen doen volgens de maatregelen, dat drukte me nog maar eens met mijn neus op de feiten. Maar na lang doorzetten en verschillende dingen te proberen heb ik alle negativiteit kunnen ombogen naar positiviteit. Waardoor ik toch maar een mooie brief heb kunnen samenstellen waar ik zelf ook trots op kan zijn.


Kaarsje.nl


Cadeaus inkopen...

Normaal zijn er overal kerstmarkten te doen, helaas is dat dit jaar anders. Dit jaar zijn er helaas geen kerstmarkten. Dat wil helaas zeggen dat je niet gezellig met je vrienden een warme choco kunt gaan drinken en daarna nog wat kerstcadeautjes kunt gaan inkopen, helaas besliste corona er anders over. Daarom heb ik besloten om een van de dagen eens eerlijke cadeaus te gaan halen van de wereldwinkel. Die winkel is open en daarmee loop ik waarschijnlijk het kleinste risico om besmet te worden met corona. Het handige aan de wereldwinkel is dat ze er allemaal leuke kleine dingen hebben, maar anderzijds hebben ze bij Oxfam ook etenswaren die erg lekker zijn. Maar dat is nog niet het allerbelangrijkste. Het allerbelangrijkste aan de wereldwinkel is dat de producenten van de artikelen een eerlijke prijs zullen krijgen. Op die manier doe ik een dubbele goede daad. Zo voorzie ik voor mijn familie cadeautjes en ik kan een goeddoel steunen. Normaal doet de wereldwinkel ook een cadeau beurs, maar ook dat mag niet doorgaan. Maar gelukkig biedt hun winkel wel een goede oplossing voor het probleem, zo kunnen we toch nog een paar cadeaus onder de kerstboom leggen. Want een kerstboom zonder cadeautjes is ook maar zielig vindt ik.


Libelle

Mijn kerstplannen...

Dit jaar hebben we met de familie beslist om kerst over te slaan, dat komt omdat we niemand willen buitensluiten en omdat de situatie het absoluut niet toelaat. Het wordt dus niet gezellig op restaurant gaan of gezellig in de woonkamer zitten met vele hapjes. Daarom heb ik besloten om te gaan werken op de feestdagen, dan kan ik nog tenminste op een legale manier mensen zien en dan krijg ik een feestmaaltijd. Op die manier kan ik dan toch nog een beetje Kerst vieren, het is beter als niets. Maar uiteraard ga ik wel mijn nieuwjaarsbrieven voorlezen, alleen zal dat dit jaar aan de voordeur moeten doorgaan of via Skype/Teams. Alleen gaat het niet evident zijn om een Teams-gesprek te doen met mijn grootouders "die al zoveel weten van technologie". Maar als dat de enige mogelijkheid is, dan moet dat maar zo. Voor de cadeaus kunnen we later nog altijd eens tot bij hun aan de voordeur gaan om die af te geven. Alsnog zal ik wel het feestgebeuren missen, maar het zal gewoon zo zijn. Dan vier ik een van de volgende jaren maar harder kerst.


Quest

Mijn Nieuwjaar plannen...

Ook mijn nieuwjaar plannen stellen niet zoveel voor, daarom ga ik maar werken. Maar waarschijnlijk gaan we dan wel wat hapjes voorzien om van te smullen op oudejaarsavond, ook al zal ik dan vroeg moeten gaan slapen. Want ik moet met Nieuwjaar opstaan om 5 uur, maar ook dan zal ik nog een beetje kunnen vieren op het werk, ook dat is beter als niks. Ook dat is een heel verschil met de vorige jaren, want de vorige jaren kon ik Nieuwjaar goed vieren met mijn vrienden. Dat zal dit jaar niet het geval zijn, maar het is nog altijd wel toegelaten om met vier mensen te gaan wandelen. Van die gelegenheid zal ik dan ook gebruik maken, want dat is toch wel iets wat ik nodig heb om de feestdagen toch nog een beetje te kunnen vieren.


Nieuwjaarswensen 2021

Kerstfilms

Tijdens deze periode kijken we als gezin enorm veel kerstfilms, dat is ook iets wat ons hoop geeft. Wie kerstfilms zegt, zegt kerstmagie en dat is juist wat we nodig hebben in deze tijden. We moeten gewoon hopen dat de dingen in de films ook in het echte leven gebeuren, dat geeft ons voor een korte tijd een goedgevoel. Maar anderzijds is het ook een goede manier om de tijd te doden, want wat moet je anders doen tijden een periode dat er bijna niets mag. In deze periode is er gewoon niets beter dan even weg te dromen in een film over kerstmis. In je fantasie is nu eenmaal toch alles mogelijk en in je fantasie is er ook waarschijnlijk geen sprake van corona.


Flair.be


Mijn gevoel bij de situatie...

Voor mij gaat het heel zwaar zijn om de feestdagen niet te vieren zoals anders, maar ik ga wel mijn best doen om uit alle kleine dingen voldoening te halen. Zo ga ik voldoende kracht halen uit de feestdagen om er nog een jaar tegen aan te gaan in tijden van corona. Hopelijk zal ik dan nog een jaartje later wel goed Kerstmis en Nieuwjaar kunnen vieren. Maar toch zal het deze kerstperiode eenzaam zijn, niks aan te doen. We kunnen alleen maar proberen om creatief met de situatie om te springen en hopen op iets beter volgend jaar, meer is er voor de moment niet mogelijk.


Libelle


Ik vond het leuk dat ik deze blog even kon schrijven om het toch eens over mijn zielige Kerst te hebben. Maar ik hoop dat jullie als lezer het ook een beetje interessant vonden om mijn verhaal over Kerst te horen. 

Prettige feestdagen!

1 opmerking:

  1. Jij ook een hele fijne kerst toegewenst! Ook al is het helemaal anders dan andere jaren. Ik hoop dat je er alsnog iets moois van kan maken en ervan kan gaan genieten. We kunnen er, ondanks alle regels, gelukkig ook nog wat moois van maken!

    BeantwoordenVerwijderen