zaterdag 17 oktober 2020

Durf te vragen!

 Vandaag ga ik tussen alle vreemde gebeurtenissen door toch nog eens over iets positiefs schrijven, want ik vind het echt belangrijk om ook leuke dingen te kunnen neerschrijven. Daarom ga ik het vandaag hebben over het televisieprogramma 'Durf te vragen'. Meer informatie over het programma en waarom het zo goed is volgt in deze blog.


Wat is 'Durf te vragen'?

'Durf te vragen' is een televisieprogramma op de zender één, het gaat over een groep mensen met een bepaald taboe. Elke week op dinsdag komt er een andere groep met een ander taboe naar de VRT studio. Het is heel mooi om te zien hoe verschillende mensen leven met verschillende taboes en wat hun verhalen en antwoorden zijn op gepaste, maar ook ongepaste vragen zijn. Het is een heel leerrijk programma, je kan er heel wat informatie over op doen van verschillende moeilijk bespreekbare thema's. Vaak zijn de antwoorden serieus, maar ze kunnen ook wel een beetje grappig verwoord zijn. Ik kijk de serie al vanaf aflevering 1 van seizoen 1 en ik kan nog altijd met volle trots zeggen dat de serie nog nooit saai is geweest.




Waarom ben ik fan? 

Persoonlijk ben ik wegens verschillende redenen een hele grote fan. Een van die redenen is omdat ik er veel uit kan leren, ook geeft het programma mij een goed gevoel. Want je krijgt zoveel taboes te zien dat het er eigenlijk op neer komt dat niemand normaal is, iedereen zal wel iets kleins of iets groters mankeren. Het programma wil niet het perfecte beeld van de mens laten zien, maar het programma laat wel zien dat niemand perfect is in tegenstelling tot de meeste programma's. Maar ook ben ik fan omdat het gewoon goed in elkaar zit. Tos slot ben ik gewoon een erg grote fan omdat ik zelf autisme heb, maar ook rond autisme kon ik nog bijleren, wat eigenlijk wel straf is. Want ik hoor al vanaf jongs of aan dingen over autisme, dit maakt het programma echt wel heel boeiend. Alleen jammer dat er nog geen aflevering is die alleen over autisme gaat.


Wikipedia


Welke aflevering vond ik het leukste?

Voor mij is het heel moeilijk om te zeggen welke aflevering ik het beste vind, maar sommige afleveringen vind ik wel beter als andere. Zo vond ik bijvoorbeeld de aflevering van 'adel (afl.2)' wel heel interessant, want je leert bijvoorbeeld etiketten van mensen van adel. Dat is toch wel eens iets anders dan dat je gewoon bent. Maar ook 'Overgewicht (afl.4)' is zeer interessant omdat je zo een klein beetje een idee krijgt van hoe het is om met een maatje meer te leven. Sommige bleken het niet erg te vinden om er zo uit te zien, maar voor anderen is het dan weer een ramp. Het is zalig om zo'n verschillen op te merken binnen een groep mensen met hetzelfde taboe. Maar wat voor mij pas echt een hele bijzondere wereld is, is het 'Zusters (afl.6)'  zijn. Zo kreeg ik te zien dat ze binnen het klooster eigenlijk bijna niet op de hoogte zijn van de media en dat ze in een hele andere wereld leven. Kortgezegd alle afleveringen zijn heel interessant, het lijkt dus onmogelijk om er een of een paar te kiezen die ik het allerbeste vind.


(Hier een klein stukje van de aflevering over adel)



Bedankt voor het lezen en bedankt aan één voor dit leuke programma! Ik verplicht niemand om het te kijken, maar ik raad het wel aan. Want het programma is zoals ik schreef heel interessant en mooi gemaakt. Na het zien van het programma ga je met een hele hoop nieuwe kennis slapen, dat is zo geweldig. Zo leer je iets bij terwijl je gewoon ontspannen voor de buis zit te kijken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten