woensdag 21 oktober 2020

TV vs. YouTube vs. Netflix

Vandaag ga ik het eens hebben over drie onderwerpen die niet meer weg te denken zijn uit ons leven, het gaat om televisie, YouTube en Netflix. In deze blog vertel zet ik de nadelen en voordelen eens op een rij, ook ga ik enkele van mijn favoriete films, series en filmpjes benoemen. Maar natuurlijk ga ik ook in het kort vertellen wat televisie, YouTube en Netflix (voor mij) is.


Televisie

Als eerste ga ik het over het oude tv kijken hebben. De tv of beeldbuis werd ontwikkeld in 1922 door de ingenieur John Logie Baird en nog wat mede ingenieurs. Ze kozen ze ervoor om hier al direct een patent op te nemen, want je weet natuurlijk nooit of iets een succes wordt. In 1926 besloot hij om een demonstratie te geven aan een publiek, natuurlijk was het succes meteen raak en konden in 1929 al de eerste beelden uitgezonden worden in Kurhaus te Nederland. Dit was nog wel niet zo als we het nu kennen, toen was de lengte breedte verhouding maar amper 30cm op 30cm voor een gemiddeld publiek van 20 kijkers met zwart-witbeelden. In tussentijd is de tv enorm geëvolueerd in de loop der jaren. Zo is het nu mogelijk om dingen op te nemen, online films te bestellen en om terug te spoelen. Ook de beelden van nu zijn in kleur.


Pinterest


YouTube

Als tweede heb je YouTube, dat is een website dat in tussentijd wel door maar liefst 1,8 miljard gebruikers wordt gebruikt per maand. Het platform werd opgericht in het jaar 2005 en is nu in handen van Google. Op dit platform komen voornamelijk video's van mensen die video's maken, deze mensen noemt men youtubers. Op YouTube heb je video's op alle niveaus, je hebt video's waar uren werk in is gestoken. Maar je hebt ook video's die heel amateuristische zijn gemaakt, vaak zijn die video's gemaakt door kinderen. Op YouTube is er voor iedereen wel wat te bekijken, zowel voor jong als voor oud. Zo kijkt mijn vader bijvoorbeeld veel filmpjes van hoe hij een kippenhok kan maken en zo kijk ik mijn favoriete youtubers. Je hebt dus voor elke leeftijdsklasse en persoonlijkheid eindeloos veel video's om te bekijken, dat is gewoon fantastische.


YouTube


Netflix

Als derde is er de grote speler Netflix die werd opgericht in het jaar 1997. Deze website werd opgericht door Reed Hastings en door Marc Randolph in Scotts Valley, Californië, Verenigde Staten. Het bedrijf startte klein net zoals alle andere bedrijven. Aan het begin kochten ze de goedkoopste rechten om films en series te mogen uitzenden, ook begonnen ze met weinig budget om films en series te kunnen maken. Maar nu is deze speler een van de allergrootste ter wereld met jaarlijks een miljarden omzet door abonnementen die ze aanbieden aan hun kijkers. Hier hebben ze drie klasse in, namelijk: basic, standaard en premium. Het basic abonnement is vooral bedoeld voor mensen die graag via een apparaat Netflix kijken. Het standaard abonnement bied dan weer de mogelijkheid om via twee apparaten te gelijk er tijd te kijken, maar het premium abonnement bied je dan nog maar eens het dubbelen aan van apparaten (4 apparaten). Ook hier kan je gewoon eindeloos blijven kijken, hetzelfde als YouTube, alleen dan bij films. Ook heb je hier niet normaal keuze binnen alle mogelijke genres.


Microsoft


Algemeen

Naar mijn mening zijn al deze kanalen geweldig, alleen is het jammer dat je veel advertenties te zien krijgt via tv en YouTube. Dat probleem heb je gelukkig bij Netflix niet, je kan dus rustig je favorieten films/series bekijken. Dat principe vindt ik geweldig, daarom wil ik er ook wel een beetje meer geld voor geven. Maar ook ben ik heel erg fan van de ruime bibliotheek die Netflix aanbiedt, ook is een ruime bibliotheek een enorm voordeel bij YouTube. Maar bij YouTube is de ruime bibliotheek ook wel soms te ruim, zo kom je soms veel video's tegen die eigenlijk wel verleidelijk zijn. Maar de werkelijke content is in veel gevallen wel minder. Maar ook de ouderwetse tv doet het goed bij mij, want ik vindt het leuk om te moeten wachten op het vervolg van een film of serie. Ook al is dit effect het grootste bij de zender VTM, want zij produceren veel series zelf. Dat houdt in dat je de afleveringen meestal nog niet sneller kunt bekijken, dat houdt me dan ook hard inspanning. In dat opzicht is reclame dan toch nog niet zo slecht. Voor mij is de afwisseling van de drie het allerbeste.


Eagle Investors


Hoe heb ik deze kanalen leren kennen?

Al vanaf toen ik een baby was keek ik televisie, eerst natuurlijk naar Ketnet, later dan naar de "grote mensen programma's". Die jaren van veel tv kijken waren voor mij geweldig, waarschijnlijk ook omdat ik niet beter wist. Maar het tv kijken gezellig met het hele gezin 's avonds was echt wel de max en dat in combinatie met een hele grote zak chips, dat is gewoon puur genieten. Ook nu kan ik er nog met volle teugen van genieten.

Op de leeftijd van 9 jaar was ik bij mijn volgende verslavende platform beland: YouTube. Ik hield ervan om filmpjes te kijken via YouTube op de pc van mijn moeke, dat was vroeger mijn moment op een schooldag. Aan het begin keek ik vooral naar muziekclips van onder anderen Spy en zo, wat toen een soort van rage was. Na heel wat muziekclips te bekijken kwam New Kids Nitro en al snel kwamen alle stukjes van de films op YouTube terecht, dat was voor mij ideaal aangezien ik wel hield van dat soort onbeschofte genre. Na een paar jaar New Kids te kijken was het tijd om FC. De Kampioenen te bekijken via YouTube, dat keek ik vooral omdat ik in een revalidatie centrum terecht kwam. Zo kon ik mij toch nog een beetje vermaken, want die tijd was echt doodgaan en zeker omdat ik me niet kon bewegen. Na de revalidatie begon ik mij vooral bezig te houden met het kijken van video's van youtubers en met raps te beluisteren van rappers, wat ik tot op het heden nog altijd met veel plezier doe.

Redelijk recent besloot ik tijdens de zelfisolatie om mijzelf een Netflix abonnement aan te schaffen. Dat was om eerlijk te zijn de beste investering die ik deed tijdens de zelfisolatie. Omdat ik me anders misschien wel eens hard zou vervelen en ook omdat ik eigenlijk al alle films van op tv had gezien. Daarom kocht ik om het meteen goed te doen een premium abonnement, zodat ik zeker zou zijn dat ik alles wel zou kunnen zien. Mijn eerste blik op de site was voor mij een nieuwe wereld die openging aangezien ik zoveel mogelijkheden nooit had om een film of serie te bekijken. Al snel had ik de smaak goed te pakken, want de eerste weken ontdekte ik al snel de term 'bingewatchen' aangezien ik de ene langdradig serie na de andere keek. Maar na een paar weken had ik mijn kijkgedrag alweer aangepast, want ik wist ook dat dat niet vol te houden was.


één


Aanraders TV

Op televisie kan ik behoorlijk wat aanraden. Een van die dingen is VTM-familie, dat is een serie die ik al zeven jaar kijk met evenveel motivatie. Ook al is de serie ook niet helemaal realistische aangezien ze zelfs soms een beetje van hun script vergeten, maar het verhaal blijft al bij al wel heel interessant. Vooral omdat er zoveel gebeurd zoals: ontvoeringen, scheidingen, hartaanvallen,... Maar ook kijk ik elk jaar weer met volle spanning naar het programma Temtation Island op de zender 5. In dat programma proberen vier koppels de verleiding op een eiland van vrijgezellen te weerstaan, sommigen lukken er heel goed in, anderen dan weer minder. Maar in ieder geval ontstaan er lachwekkende beelden van ruzies. Ook ontstaan er op dat eiland de gekste en absurdste feestjes. Als derde kijk ik ook graag naar The Masked Singer, dat is een programma waar bekende gezichten van binnen- en buitenland in een verkleedpak proberen zo goed mogelijk te zingen. Maar sommige proberen zich ook in te houden als zanger om zolang mogelijk mee te mogen doen in de show. Elke week houden we er een pronostiek over: 'Van wie zou toch achter dat masker zitten?'. Alleen zijn we jammer genoeg niet zo goed in het gokken van welk bekend gezicht er achter zit. Uiteraard heb ik nog zoveel leuke series en films om neer te schrijven, maar anders ben ik over een maand nog bezig. 😂


Flair


Aanraders YouTube

Op YouTube kijk ik het meeste naar Jordentheninja (waar ik ook eens over heb geschreven) die veel verschillende soorten video's maakt, maar al zijn video's zijn wel allemaal van een hele hoge kwaliteit. Ook al zijn sommige amper één minuut, maar dat maakt niet zoveel uit omdat het niveau toch nog altijd heel hoog is. Maar persoonlijk vindt ik de choco video's en de voice-overs nog altijd het beste. Ook kijk ik veel naar Unagize die altijd video's maakt met heel veel effecten, zoveel zelfs dat je er een spontane epileptische aanval van kunt krijgen. Meestal reageert hij op iets of op iemand in zijn video's, dat doet hij echt als de beste aangezien er gewoon waarheid achter zijn mening zit. Vaak is mijn visie ook zo. Maar de manier waarop hij het zegt is echt meesterlijk, dat doet niemand hem na. Ook al komt Acid toch ook wel in de buurt aangezien hij er ook wel wat van kent. Tot slot luister ik ook nog veel naar Nederlandse rap, vooral naar Boef. Boef schrijft mooie en persoonlijke teksten die goed in het oor klinken, hij geraakte bekend door zijn hit habiba. Daar haalde hij maar liefst een ruime 60 miljoen views op. Wat echt wel een grote prestatie is.


Trix Antwerp


Aanraders Netflix

Ook op Netflix zijn er veel te veel goede films en series, daarom schrijf ik er ook maar een paar van Netflix op. De eerste serie die ik keek was the 100, dat ging over 100 criminelen die probeerde te overleven op de aarde. Voor sommige loopt het goed af en voor sommige iets minder, maar het doel was om te testen of het terug mogelijk is om op de aarde te leven aangezien de zuurstof in de ruimte is opgeraakt. Maar ook the Circle is een geweldige serie, dat is een experiment over sociale media waarbij verschillende soorten mensen hun zelf of iemand anders zijn en chatten met elkaar in een hetzelfde huis. Ook de films van American Pie zijn heel goed gemaakt, het zijn films over voornamelijk het studentenleven. Ze steken dus hier en daar wel wat grappigs uit, wat wel interessant is om je avond te vullen.


Welke Netflix Serie?

Zoals je kon afleiden zijn alle drie de kanalen heel erg goed op hun manier. Ik ga dus geen bepaald kanaal voorruit trekken, maar ik had vooral zin om dit te schrijven. Zeker omdat ik er al lang over aan het nadenken was.

1 opmerking:

  1. Mooie uiteenzetting over alle media! Erg leuk om te lezen. Ik kijk zelf nauwelijks nog live televisie, maar er zijn wel programma's die ik dan online terugkijk. Net als jij bent ook echt fan van Temptation Island. Haha, ik vind dat zo'n vermakelijk programma! Ik kijk ook veel op YouTube en dan voornamelijk vlogs van leuke mensen, puppy filmpjes, maar ook informatieve wetenschappelijke filmpjes vind ik erg leuk. Netflix gebruik ik vooral voor series als The Originals en The vampire diaries en ook voor documentaires, maar verder heb ik niet zo veel met Netflix, in tegenstelling tot veel mensen van mijn generatie hahaha. Ik heb zelf een abonnement op het Nederlandse Videoland, waar ik graag Love Island op kijk, maar ook andere films en series.

    De keuze is tegenwoordig in elk geval reuze en we zijn niet meer zoals vroeger enkel aan de vierkante televisie gebonden!

    BeantwoordenVerwijderen